Till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar om fiber

Här hittar du de vanligaste frågorna om fiber och fiberanslutning.

På vår sida Beställ fiber kan du beställa respektive lämna en intresseanmälan för fiber. Vilket alternativ du ska välja beror på om du bor i villa, BRF eller SMF eller flerfamiljshus och framgår på sidan. 

Här är fem steg för hur du får fiber inkopplat.

När fibern är indraget i bostaden och användarnoden är installerad återstår att driftsätta anslutningen, det kan ta runt fem arbetsdagar. Sedan beställer du dina tjänster genom tjänsteguiden.

Kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan. Tjänsteleverantören är den du har beställt internet, TV eller andra fibertjänster av.

En användarnod monteras på väggen i din fastighet i samband med fiberinstallationen. Det är den som du sedan kopplar din utrustning, såsom router, TV box eller telefonidosa, till för att kunna använda dina tjänster. Den har flera portar som du kan nyttja till olika tjänster.

Kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan. Tjänsteleverantören är den du har beställt internet, TV eller andra fibertjänster av. De kommer i sin tur göra en felsökning och om de anser att användarnoden är trasig eller att det är fel på din fiber kommer de lägga ett ärende till oss.

På vår sida Flytta användarnod kan du fylla i ett formulär för att beställa omplacering av din användarnod.

Fiber för framtiden

Med fiber får du högre hastighet, bättre kvalitet och större driftsäkerhet än någon annan lösning. Vi sköter det öppna nätet - du väljer vilka tjänster du vill ha. Fiber är möjligheternas nät. 

Fiber i fem steg

Från grävning i gatan och på egen tomt till montering av användarnod. I fem steg ger vi dig tillgång till en uppkopplad vardag.

Kontakta kundservice

Har du mer frågor om fiberanslutning eller din beställning. Kontakta vår kundservice.