Vanliga frågor och svar om elnät
Vad är elnätsavgift? Och hur får jag igång elen? Här hittar du vanliga frågor och svar om elnät.
-
Varför är det prisskillnad på fasta delen mellan villa och lägenhet?
Lägenheter delar på en servis, det går eftersom de oftast har en lägre förbrukning. En villa upptar servisens hela kapacitet, medan lägenheter delar på kapaciteten (kallas sammanlagring).
-
Jag ska köpa hus men är osäker på elen i den?
Det är inte alltid det ingår i en vanlig bostadsbesiktning därför kan det vara bra att anlita någon som besiktigar elinstallationerna.
-
Vem ansvarar för elen hemma hos mig?
Det är du själv som har ansvar för dina elektiska apparater; att de är hela och används på rätt sätt. Läs gärna våra tips om elsäkerhet.
-
Jag misstänker att min elmätare går fel, vad ska jag göra?
Vi kan byta mätaren och skicka in den gamla för kontroll. Om inget fel upptäcks, står du som kund för den extra kostnaden.
-
Jag såg ett elskåp stå öppet, antagligen vandaliserad, borde jag göra något?
Vi är tacksamma om du hör av dig till oss på nummer 016-10 60 60 och väljer Felanmälan eller mejla kundservice@eem.se
-
Varför måste jag betala inflyttningsavgift?
När du flyttar medför det administrativt arbete som ska betalas av dig som flyttar och inte av kundkollektivet (alla andra).
-
Hur får jag igång elen?
Jag flyttar till en lägenhet där ni är nätägare. Behöver jag göra något för att starta elnätsavtal, eller sätts det igång automatiskt? Elhandelsavtal har jag redan ordnat.
Du måste göra en flyttanmälan för att få ström till din nya lägenhet och det gör du enklast på vår hemsida eller ring Kundservice: 016-10 60 60