Till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar om fjärrvärme

Vad är egentligen fjärrvärme? Hur mycket kostar det? Och hur gör jag om det är kallt i mitt hus? Här hittar du svaren på våra vanligaste fjärrvärmefrågor.

Fjärrvärme innebär att en villa eller fastighet värms upp med hett vatten som transporteras dit via rör i marken från ett kraftvärmeverk. Värmen kommer alltså inte från husets egen panna eller pump utan från någonstans i fjärran, därav namnet. Genom förbränning av kvistar och flis från skogsindustrin värms stora mängder vatten upp, som sedan pumpas ut till alla villor och fastigheter som är anslutna till fjärrvärmenätet via rör i marken. I huset ansluts rören till en fjärrvärmecentral, där det heta vattnet används till att värma upp vattnet i element och kranar. Det avsvalnande fjärrvärmevattnet leds sedan tillbaka till kraftvärmeverket, där det värms upp på nytt och pumpas tillbaka ut i rören. Systemet är mycket pålitligt och stabilt. 

Här kan du läsa mer om hur fjärrvärme fungerar.

Anslutningsavgiften avser kostnaden för anslutningen mot vårt fjärrvärmenät. Förutom anslutning erbjuder vi en fjärrvärmecentral med reglercentral ECL 310, där du enkelt ställer in önskad inomhustemperatur. Den kan även styras via din telefon eller dator. 

Här kan du läsa mer om aktuella anslutnignsavgifter och hur det går till att ansluta din villa till fjärrvärmenätet.  

Vårt fjärrvärmepris för privatpersoner består av en fast årsavgift och ett rörligt energipris.

Här kan du läsa mer, beräkna din fjärrvärmekostnad och se aktuella fjärrvärmepriser. 

Att ansluta sig till fjärrvärme är varken krångligt eller dyrt. Villor som redan har fjärrvärmerör installerade i närheten har störst möjlighet att ansluta sig. Även villor i områden där fjärrvärme inte finns idag kan vara aktuella för fjärrvärme, men då krävs det oftast att flera grannar ansluter sina hus samtidigt. Kontakta gärna vår kundservice på 016-10 60 60 eller kundservice@eem.se för mer information om möjligheterna att ansluta din villa. 

Här kan du läsa mer om vilka villor som kan anslutas och hur det går till. 

Driftsäkerheten på en fjärrvärmecentral är mycket hög, men vill du vara säker på att centralen är korrekt inställd och inte kostar dig onödiga pengar kan du teckna ett trygghetsavtal. Då sköter vi servicen åt dig. Vid ett servicebesök går vi tillsammans igenom dina inställningar och kontrollerar att allt fungerar som det ska. Skulle något behöva fixas till ger vi förslag på åtgärder och måste några delar bytas ut får du rabatt på reservdelarna. Mellan servicebesöken finns vi tillgängliga på telefon för frågor och funderingar. Och skulle olyckan mot förmodan vara framme är vår personal redo att kostnadsfritt rycka ut dygnet runt, årets alla dagar. Tryggt och säkert med andra ord.

Här kan du läsa mer om och teckna trygghetsavtal. 

När din fjärrvärmecentral börjar närma sig 20-årsåldern eller visar tydliga tecken på att fungera dåligt kan det vara läge att byta till en ny, innan den gamla går sönder och du står utan värme. Vi hjälper dig hela vägen. 

Här kan du läsa mer om hur bytet går till och skicka in en intresseanmälan.

På vår driftinformationssida får du löpande information om planerade och plötsliga avbrott som kan påverka din värme- och varmvattentillförsel. Är det inget avbrott i ditt område? Börja med att felsöka din fjärrvärmecentral.