Frågor om fiber
Här hittar du våra vanligaste frågor och svar om fiber och fiberanslutning.
-
Frågor och svar om fiber för företag
-
Hur påverkas jag när ni tar över fibern?
Från 1 december är IP-Only ny kommunikationsoperatör. Fibernätet har vi ägt och fortsätter äga som tidigare. Du som redan är ansluten till fiber påverkas inte alls. Tjänsterna fortsätter att fungera som tidigare.
Vill du ansluta dig till fiber gör du det hos oss. Här hittar beställning av fiberanslutning och andrafibersjänster.
-
Jag har behov av extra hög säkerhet. Hur gör jag?
Har du ett företag som har affärskritisk verksamhet och är beroende av uppkoppling så kan vi erbjuda uppkoppling till stadsnätet från olika geografiska håll (redundans).
-
Vad kostar det att ansluta min fastighet?
Priset kan variera i olika områden beroende på geografiska eller tekniska förutsättningar. Du får aktuell prisuppgift för ditt område när du gör en intresseanmälan.
-
Vad är en avlämningspunkt?
Avlämningspunkten är den plats vid din fastighetsgräns där vi lämnar fiberkabeln. Fastighetsägaren tar därefter vid för grävning och slangdragning innanför fastighetsgräns. Slang tillhandahålls av oss. Fiberkabeln dras sedan i slangen. Är du osäker var olika ledningar i marken går på din tomt kan du använda Ledningskollen för att få dem uppmärkta.
-
Mitt företag behöver extra hög kapacitet och säkerhet. Vad erbjuder ni?
När ett företag eller en organisation behöver extra hög kapacitet och säkerhet kan vi erbjuda svartfiber. Svartfiber är en fysisk fiberledning utan elektronisk utrustning, en fiberoptisk ”punkt-till-punkt-förbindelse”, som består av en eller flera fibrer. Namnet kommer av att kabeln är svart/nedsläckt. Företag som väljer svartfiber från oss kommer enbart att hyra den fysiska fiberförbindelsen och sedan ansluta egen utrustning och styra kapaciteten själva.
-
Vad innebär en kapacitetstjänst?
Kapacitetstjänsterna levereras mellan två eller flera punkter, med kapacitet utifrån behov och önskemål. Användbart vid till exempel tjänster som hosting* då kunden behöver utökad kapacitet.
*Hosting innebär att ett företag erbjuder möjlighet att hysa in din webbplats på deras server på något sätt, till exempel genom webbhotell.
-
Hur påverkas jag när ni tar över fibern?
-
Frågor och svar om fiber för villa, BRF och SMF
-
Påverkas larm eller andra uppkopplade apparater när jag ansluter mig till fiber?
Det beror på vilken typ av anslutning du har i nuläget. Kontakta ditt larmbolag samt tjänsteleverantör för att ta reda på vad som gäller.
-
Tillkommer det någon mer kostnad än anslutningsavgiften?
När du är ansluten betalar du en nätavgiften på 40 kronor per månad för en villa.
-
Kan ni gräva på min tomt också?
Ja vi kan gräva på din tomt. Kontakta oss för offert eller ange din önskemål i beställningen av fiber.
-
Vad ingår i anslutningsavgiften?
Vi gräver fram till din tomtgräns och lägger ner fiberkabeln, samt installerar utrustning invändigt och utvändigt i din fastighet.
-
Vad kostar det att ansluta en villa?
Om det finns fiber i området där du bor är standardpriset 24 900 kronor. Då ingår allt utom grävning på egen tomt, det kan du beställa av oss om du inte vill gräva själv. Bor du i ett område utanför fibernätet återkommer vi med en offert.
-
Vad är en tjänsteleverantör?
Tjänsteleverantörern levererar tjänster i nätet – till exempel bredband, telefoni och TV. Det är där du beställer dina fibertjänster.
Du hittar tjänsteväljaren här.
-
Jag vill flytta min användarnod, vad gör jag?
På vår sida Flytta användarnod kan du fylla i ett formulär för att beställa omplacering av din användarnod.
-
Vad är en användarnod?
En användarnod monteras på väggen i din fastighet i samband med fiberinstallationen. Det är den som du sedan kopplar din utrustning, såsom router, TV box eller telefonidosa, till för att kunna använda dina tjänster. Den har flera portar som du kan nyttja till olika tjänster.
-
Jag har fått fiber installerat, när kommer mina tjänster igång?
När fibern är indraget i bostaden och användarnoden är installerad återstår att driftsätta anslutningen, det kan ta runt fem arbetsdagar. Sedan beställer du dina tjänster genom tjänsteguiden.
-
Jag har anslutit mig till fiber men anslutningen fungerar inte?
När fibern är i marken och din användarnod är installerad återstår att driftsätta anslutningen. Det kan ta cirka 1-2 veckor. Du kommer att få ett meddelande som säger när det är driftsatt. Efter det kan du använda tv-, telefoni- och internettjänster.
-
Min användarnod är trasig, vad gör jag?
Kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan. Tjänsteleverantören är den du har beställt internet, TV eller andra fibertjänster av. De kommer i sin tur göra en felsökning och om de anser att användarnoden är trasig eller att det är fel på din fiber kommer de lägga ett ärende till oss.
-
Hur beställer jag fiber?
På vår sida Beställ fiber kan du beställa respektive lämna en intresseanmälan för fiber. Vilket alternativ du ska välja beror på om du bor i villa, BRF eller SMF eller flerfamiljshus och framgår på sidan.
-
Mitt internet fungerar inte, vad gör jag?
Kontakta din tjänsteleverantör för att göra en felanmälan. Tjänsteleverantören är den du har beställt internet, TV eller andra fibertjänster av.
-
Jag har beställt fiber, vad händer nu?
Här är fem steg för hur du får fiber inkopplat.
-
Hur påverkas jag när ni tar över fibern?
Från 1 december 2020 är IP-Only ny kommunikationsoperatör. Fibernätet har vi ägt och fortsätter äga som tidigare. Du som redan är ansluten till fiber påverkas inte alls. Tjänsterna fortsätter att fungera som tidigare.
Vill du ansluta dig till fiber gör du det hos oss. Här hittar du beställningsformulär.
-
Påverkas larm eller andra uppkopplade apparater när jag ansluter mig till fiber?
-
Frågor och svar om fiber för flerfamiljshus
-
Behövs tjänstefördelare i lägenheterna?
Ja. En användarnod placeras i varje ledning där kunden ansluter sin utrustning som till exempel en trådlös router.
-
Var placeras anslutningspunkten i fastigheten?
Oftast i källaren, genom en fördelare (så kallad switch). Fastighetsägaren ansvarar för fördelningen till lägenheterna.
-
Vem bygger fastighetsnätet?
Det är kundens ansvar att bygga fastighetsnätet. Om kunden behöver hjälp kan vi offerera det.
-
Vad är en avlämningspunkt?
Avlämningspunkten är den plats vid fastighetsgräns där vi lämnar fiberkabeln. Fastighetsägaren tar därefter vid för grävning och slangdragning innanför fastighetsgräns. Slang tillhandahålls av oss. Fiberkabeln dras sedan i slangen. Är du osäker var olika ledningar i marken går på din tomt kan du använda Ledningskollen för att få dem uppmärkta.
Om inget annat avtalats gäller avlämningspunkt i källarutrymme för flerfamiljsfastigheter.
-
Vad kostar det att ansluta ett flerfamiljshus?
Priset kan variera i olika områden beroende på geografiska eller tekniska förutsättningar. Du får aktuell prisuppgift för ditt område när du gör en intresseanmälan.
-
Hur vet jag om jag kan ansluta min fastighet?
Här gör du en intresseanmälan så återkommer vi om möjlig anslutning och prisuppgift för detta.
-
Behövs tjänstefördelare i lägenheterna?
-
-
Varför valde ni att byta från samarbetet med Fibra till ett nytt upplägg?
2015-2020 ingick vi i ett samarbete med driftbolaget Fibra. Under det samarbetet har vi projekterat och byggt nätet. Fibra har haft säljansvaret, liksom ansvaret för driften av nätet. Även om många på landsbygden fortfarande saknar uppkoppling blir det färre och färre nyanslutningar. För att säkerställa en långsiktigt hållbar affär, beslutade vi att ta hela ansvaret själva förutom rollen som kommunikationsoperatör, KO. Fiberaffären förändras och växer, med bland annat kopplingar till välfärdstjänster, utvecklad driftövervakning samt efterfrågan på svartfiber för företag. Nu kan vi själva styra vår utveckling inom dessa områden.
-
Varför vann IP-Only upphandlingen?
Våren 2020 upphandlade vi ny kommunikationsoperatör. Flera aktörer deltog och IP-Only vann upphandlingen. IP-Only presenterade i sitt anbud ett stort utbud av tjänsteleverantörer, hög servicegrad (exempelvis gällande felavhjälpning och åtgärdstid) samt god ekonomi i den möjliga affären.
-
Mitt abonnemang har blivit dyrare sedan ni bytte kommunikationsoperatör till IP-Only. Hur kan det bli så?
Olika kommunikationsoperatörer har olika prismodeller och det gäller förstås även Fibra och IP-Only. Detta får genomslag i tjänsteleverantörernas prissättning. I dagsläget ser vi generellt något lägre priser på lägre hastigheter hos Fibra, medan IP-Only har lägre priser på högre hastigheter. Vi ser att detta kommer att gynna våra kunder framöver, eftersom behovet av allt högre hastigheter ständigt ökar.
Kunden väljer själv tjänsteleverantör, det vill säga företag som tillhandahåller internet, IPTV och kapacitet. Exempel på tjänsteleverantörer är Telenor, Com Hem och Viasat.
Det råder fri konkurrens, vilket är en fördel i ett öppet stadsnät. Om du som kund är missnöjd med din månadskostnad kan du alltså byta tjänsteleverantör.
-
Hur ska ni säkerställa att priserna är schyssta?
IP-Only har förbundit sig att se till att tjänsteutbud, kvalitet och priser ska vara marknadsmässiga över hela den sjuårsperiod vi tecknat avtal för.
För att säkerställa ovanstående kommer EEM att göra årliga jämförelser med andra stadsnät, bland annat Fibras nät.
-
Varför kan jag inte välja lägre hastighet än 100/100?
Utbudet av tjänster ska vara brett och marknadsmässigt. Efterfrågan på tjänster med lägre hastigheter har minskat de senaste åren, vilket förklarar att väldigt få kommunikationsoperatörer erbjuder lägre bredbandshastigheter. De kunder som har lägre hastigheter kan fortsätta med dem tills vidare.
-
Avtalet med IP-Only är på sju år. Varför skriver man ett så långt avtal?
För att uppgradera nätet kommer kommunikationsoperatören att göra stora investeringar i nätets aktiva utrustning. De investeringarna behöver skrivas av under avtalstiden. En kortare avtalstid skulle därför ge högre kostnader. Dessutom är sjuåriga avtal branschpraxis.
-
Vad händer nu?
De svenska stadsnäten har spelat en avgörande roll för landets digitaliseringsresa. Vi på EEM är stolta över att äga och bygga ut fibernätet i Eskilstuna med omkringliggande landsbygd. Vi har lång erfarenhet av att ge Eskilstunaborna en uppkopplad vardag – första spadtaget för stadsnätet tog vi för runt 20 år sedan.
När vi blickar framåt ser vi att stadsnätet kommer att spela en ännu större roll i Eskilstunas utveckling. Det gäller allt från att säkerställa möjligheten för alla som vill och behöver arbeta hemifrån, till utökade välfärdstjänster och möjligheter för företagen att bedriva verksamhet och blomstra.
-
Varför valde ni att byta från samarbetet med Fibra till ett nytt upplägg?