Till sidans huvudinnehåll

Sms avisering vid driftavbrott och inför sophämtning

Vi vill att du så snabbt och smidigt som möjligt ska få information om eventuella avbrott som du berörs av. Därför erbjuder vi sms-avisering för avbrottsinformation och information som rör sophämtning direkt i din mobil.

Så här fungerar det 

Vid planerade och akuta avbrott på våra tjänster skickas ett sms ut till samtliga registrerade mobilnummer som finns på berörda adresser. Mobilnumren hämtas från teleoperatörens databas. Sms-tjänsten för driftinformation fungerar som ett komplement till den avbrottsinformation vi har på vår webbplats.

Registrering

Du som är kund hos oss får automatiskt ett sms om en driftstörning inträffar om ditt mobilnummer är kopplat till din adress. Om du vill få driftinformation till ett eller flera mobilnummer som inte finns registrerade på din adress idag måste du själv gå in och registrera det numret/numren. Skyddade nummer, nummer som är kopplade till företagsabonnemang eller nummer som är listade som osynliga på Internet får inga sms om man inte själv går in och registrerar dem via registreringsportalen. 
 
Vill du lägga till fler nummer eller prenumerera på driftinformation för fler adresser, exempelvis sommarstugan, kan du enkelt göra det via registreringsportalen nedan. 

Avregistrering

Om du vill avanmäla en eller flera av dina eller familjens mobilabonnemang från sms-tjänsten så gör du också det i modulen nedan. Då får du inga sms-aviseringar från oss om driftstörningar på de borttagna adresserna.

 

Registrera adresser privat

Registrera adresser företag

Frågor och svar om sms-tjänsten

Nedan besvarar vi de vanligaste frågorna som rör avbrottsavisering via sms.

Våra kundundersökningar har visat att det finns en stor efterfrågan på mer digital information från oss och vi vill att du som kund så snabbt och smidigt som möjligt ska få information om eventuella avbrott som du berörs av. Därför erbjuder vi sms-avisering som gör att du får avbrottsinformation direkt i din mobil.

Nej, sms-aviseringen är gratis. 

När våra driftavdelningar får information om ett avbrott skapas ett sms utifrån den information som finns i vårt system. Sms:et skickas då ut till de mobilnummer som finns registrerade på adresser i det berörda området.

Vid planerade avbrott skickas sms ut till samtliga registrerade nummer på berörda adresser.

Sms-tjänsten fungerar som ett komplement till den avbrottsinformation vi har på vår webbplats.

På "Mina sidor" kan du enkelt registrera dina kontaktuppgifter för sms-tjänsterna. 
Vill du avregistrera din adress från någon av sms-tjänsterna kan du enkelt göra det här (Länk)

Vill du inte ha sms-avisering till ett specifikt telefonnummer kan du avregistrera adressen för det här (länk).

Här (länk) kan du enkelt avregistrera din adress från en eller flera av sms-tjänsterna.

Ja, då loggar du in på "Mina Sidor" och anger det numret. Om du inte har angett ett telefonnummer där så kommer sms-utskicket gå till de nummer som är kopplade till din adress.

Sms-tjänsten skiljer tyvärr inte ett abonnemang från ett annat. Den skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Därför kan det bli så att barn som bor på en berörd adress får sms-avisering till sina mobiler medan föräldrar som har en företagsmobil inte får det.

Vill du avregistrera dig från sms-tjänsterna gör du det enkelt här (Länk).

Vill du registrera ett annat mobilnummer för sms-tjänsterna loggar du in via bank-ID eller kundnummer på "Mina Sidor" och anger det där.

Vi samarbetar med leverantören Blue Idea som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Tjänsten ska användas för att sprida samhällsinformation och får aldrig utnyttjas i reklamsyfte.

Aktuell driftinformation

Håll dig uppdaterad om planerade och pågående driftstörningar för Fjärrvärme, Elnät samt Vatten och Avlopp.