Till sidans huvudinnehåll

Få sms vid driftavbrott

Vi vill att du så snabbt och smidigt som möjligt ska få information om eventuella driftavbrott som du berörs av. Därför erbjuder vi sms-avisering för avbrottsinformation och information som rör sophämtning direkt i din mobil.

Så här fungerar sms-tjänsten

Vid planerade och akuta avbrott på våra tjänster skickas ett sms ut till samtliga registrerade mobilnummer som finns på berörda adresser. Sms-tjänsten för driftinformation fungerar som ett komplement till den avbrottsinformation vi har på vår webbplats.

Registrering

Du som är kund hos oss får automatiskt ett sms när en driftstörning inträffar om ditt mobilnummer är kopplat till din adress och finns registrerat. Om du vill få driftinformation till ett eller flera mobilnummer som inte finns registrerade på din adress idag måste du själv gå in och registrera det numret/numren. Skyddade nummer, nummer som är kopplade till företagsabonnemang eller nummer som är listade som osynliga på internet registrerar du här på sidan via registreringsmodulen. 
 
Vill du lägga till fler nummer eller prenumerera på driftinformation för fler adresser, exempelvis sommarstugan, kan du enkelt göra det via registreringsmodulen nedan. 

Avregistrering

Om du vill avanmäla ett eller flera av dina eller familjens mobilabonnemang från sms-tjänsten så gör du också det i modulen nedan. Då får du inga sms-aviseringar från oss om driftstörningar på de borttagna adresserna.

Frågor och svar om sms-tjänsten

Här besvarar vi de vanligaste frågorna som rör avbrottsavisering via sms.

Våra kundundersökningar har visat att det finns en stor efterfrågan på mer digital information från oss och vi vill att du som kund så snabbt och smidigt som möjligt ska få information om eventuella avbrott som du berörs av. Därför erbjuder vi sms-avisering som gör att du får avbrottsinformation direkt i din mobil.

Nej, driftinformationen via sms är gratis.

När du är berörd av ett akut eller planerat driftavbrott kommer du att få ett sms av oss. Sms-tjänsten för driftinformation fungerar som ett komplement till den avbrottsinformation vi har på vår webbplats.

Ja, ett sms kommer att gå ut när avbrottet är avhjälpt om det berört din adress.

Du som redan är kund hos oss och har registrerat ditt mobilnummer via Mina Sidor kommer automatiskt att få ett sms vid driftstörningar. Är du osäker på om du har registrerat ditt mobilnummer och/eller vill uppdatera dina uppgifter gör du också det via Mina sidor.

Om du inte är kund, exempelvis om du bor i en lägenhet där el, vatten eller någon annan tjänst ingår i din hyra, registrerar du ditt mobilnummer och väljer den adress du vill få information för i registreringsportalen ovan.

I registreringsportalen på den här sidan kan du enkelt avregistrera din adress från att få driftinformation via sms.

Nej, om du är kund hos oss så skickas driftinformation automatiskt ut till alla mobilnummer som finns registrerade på din adress. Om du vill att driftinformationen ska skickas till ett speciellt nummer som inte finns registrerat idag så kan du lägga till det numret här

Ja, du kan lägga till fler adresser om du till exempel också vill få driftinformation som rör din sommarstuga.

Då går du in i registreringsportalen ovan på den här sidan och avregistrerar adressen för att inte få någon driftinformation.

Ja, du kan lägga till fler nummer i registreringsportalen ovan på den här sidan.

Vi samarbetar med leverantören Blue Idea som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Vi använder bara tjänsten för att skicka ut driftinformation.

Sms-tjänsten skiljer tyvärr inte ett abonnemang från ett annat. Den skickar ut sms till alla mobilabonnemang som är kopplade till de adresser som berörs av ett avbrott. Därför kan det bli så att barn vars förälder står på abonnemanget får sms-avisering till sina mobiler medan föräldrar som har en företagsmobil inte får det. 

Vid exempelvis storhelger ändrar vi hämtningstiderna för sopkärlen och hämtar då dem vanligtvis en dag tidigare eller senare. I de fall det blir en ändrad hämtningsdag får du en sms-påminnelse om förändringen i hämtningen så att du inte missar att ställa ut kärlet.

Aktuell driftinformation

Håll dig uppdaterad om planerade och pågående driftstörningar för Fjärrvärme, Elnät samt Vatten och Avlopp.