Till sidans huvudinnehåll

Avtalsvillkor för Trygghetsavtal

Här kan du läsa om våra avtalsvillkor för trygghetsavtal.

Trygghetsavtalet avser skötsel av kundens fjärrvärmeanläggning inom undercentralen för reglering av värmesystem och varmvattenberedning.

Eskilstuna Energi och Miljö AB förbinder sig att vid ett servicebesök vart tredje (3:e) år utföra funktionskontroll och service av primär- och sekundärsidan.

Primärsidan (fjärrvärmesidan)
Utbyte av defekta komponenter, kontroll och eventuell justering av
• returbegränsningsventilen
• läckage på anslutningar för servisledningar, flödesmätare och temperaturgivare.

Sekundärsidan (kundens värme- och varmvattensystem)
Utbyte av defekta komponenter, kontroll och eventuell justering av
• läckage på anslutningar, påfyllnadsventil för radiatorkrets och kallvattenarmatur
• cirkulationspumpens funktion
• säkerhetsventiler för radiatorkrets och varmvattenkrets
• expansionskärl
• reglercentralens funktion
• tappvarmvattentemperaturen
• offeranod.

Erforderligt material bekostas av kunden

Reparation eller byte av skadade eller förslitna delar: Nödvändiga nya delar debiteras kunden till rabatterat pris. Arbetstiden ingår i månadsavgiften.

Via telefon 016-10 60 60 avseende förklaring kring fjärrvärmecentralens funktion.

Via telefon 016-10 60 60 avseende akut felavhjälpning. Arbetstiden ingår i månadsavgiften.

Grossistens ordinarie listpris på material och reservdelar minus 15 procent.

 Avtalet gäller ej för
• asbestsanering samt justering och översyn av övrig värmeanläggning, såsom radiatorer, varmluftsaggregat och dylikt
• ändringsarbeten på rör och elektriska installationer
• utbyte av värmeväxlare, varmvattenberedare och reglerutrustning.

Offert lämnas i varje enskilt fall.
Om kunden påkallar servicebesök vid skada som har uppstått på grund av åtgärd vidtagen av någon annan än Eskilstuna Energi och Miljö AB:s servicepersonal, debiteras kunden för minst en arbetstimme samt 
eventuella kostnader för erforderligt material enligt gällande prislista

Kunden förbinder sig att
• ha anläggningen i fullgott skick, när Eskilstuna Energi och Miljö AB övertar skötseln av densamma
• inte blockera anläggningen så att det hindrar servicepersonalens arbete
• snarast anmäla till Eskilstuna Energi och Miljö AB per telefon, 016-10 60 60, om fel i anläggningen har observerats
• erlägga betalning för tjänsten enligt faktura.

Kostnaden för trygghetsavtalet beror på fjärrvärmecentralens ålder och faktureras tillsammans med din ordinarie fjärrvärmeräkning. När centralen passerar 20 år justeras priset automatiskt utan särskild avisering. Avtalet avslutas automatiskt i samband med att fjärrvärmecentralen uppnår 30 års ålder. Aktuella priser finns tillgängliga på Priser - eem.se.

Priset för Trygghetsavtalet regleras årligen, med början året efter avtalets tecknande, med den procentuella förändringen av TPI mellan basår 2012 tredje kvartal och löpande år tredje kvartal.

TPI = Det av Statistiska Centralbyrån angivna värdet för tredje kvartalet av tjänsteprisindex. 

TPI/TPIBAS skall inte i något fall vara lägre än 1-årsmedelvärdet.

Skulle nämnda tjänsteprisindex inte längre utges eller grunderna för dessa beräkningar nämnvärt ändras, ska bestämmelsen enligt föregående stycke ersättas med annan likvärdig bestämmelse.
Eskilstuna Energi och Miljö AB förbehåller sig dock rätten att göra en prisjustering på annan grund än den som TPI föreskriver.

Sådan prisjustering får dock endast göras om den aviseras kunden senast fyra månader i förväg. I detta fall har kunden, oavsett kvarvarande avtalstid, alltid rätt att säga upp sitt avtal till upphörande vid tidpunkten för aviserad prisjustering. Sådan uppsägning skall vara  Eskilstuna Energi och Miljö AB tillhanda senast 90 dagar före den tidpunkt då aviserad prisreglering träder i kraft.

Avtalet gäller från och med att teknikern gjort första besök och godkänt anläggningen på detta avtal och tre (3) år framåt. Därefter förlängs avtalstiden automatiskt ett (1) år i taget om inte endera part sagt upp avtalet enligt vad som stadgas nedan.

Uppsägning kan ske av endera parten minst tre månader före avtalstidens utgång. Uppsägning från leverantören kan ske per omgående om kunden inte sköter sina åtagande. Uppsägningen skall vara skriftlig från den part som säger upp avtalet.

Vid ägarbyte av fastigheten upphör avtalet att gälla från och med utflyttningsdatum. Vid byte av fjärrvärmecentral har kunden möjlighet att säga upp avtalet, om kunden så önskar. Sådan uppsägning ska göras skriftligen

Kunden har rätt att säga upp detta avtal inom 14 dagar från att bekräftelse på avtalet har mottagits. Fyll i ångerblanketten eller kontakta kundservice via telefon eller mejl med motsvarande innehåll för att ångra avtalet. Märk ärendet med ”Ångerrätt”. Information om kundens ångerrätt, konsumenträttigheter, reklamationshantering och tvistlösning finns på eem.se eller genom att kontakta kundservice.