Till sidans huvudinnehåll
118/204 (visa lista)

Varning för oseriös telefonförsäljning av elavtal

Just nu blir våra kunder uppringda av andra elhandelsbolag med erbjudanden om att teckna elavtal. I samtalen uppger försäljarna att vi har betydligt högre månadsavgifter i våra elavtal än vad vi i verkligheten har.

Vi är öppna och transparenta med våra priser. I våra elavtal med fast och rörligt elpris ligger månadsavgiften på 35 kronor/månad och för Eskilstuna-el är summan 39 kronor/månad.

Prisuppgifterna hittar du i ditt elavtal och även här på webben under Teckna elavtal. Du behöver inte teckna ett elavtal för att kunna ta del av aktuella priser.

Vad ska du göra om just du blir uppringd?

Avsluta samtalet direkt om du inte vill teckna ett elavtal. Om du vill teckna elavtal, ta då reda på:

  • Hur lång bindnings- och uppsägningstiden är.
  • När ditt nuvarande elavtal löper ut.
  • Vad brytkostnaden är, alltså vad det kostar dig om du behöver bryta avtalet i förtid.
  • Hur länge du behåller eventuellt kampanjpris och vad som händer när kampanjen är över.
  • Be om jämförpriser där alla kostnader är inkluderade så att du kan jämföra olika erbjudanden.
  • Gör en omvärldsbevakning och ta reda på hur andra kunder upplever elbolaget.

Du har alltid rätt att ångra dig

Om du har tecknat ett elavtal som du ångrar, har du enligt lag rätt att ångra dig i 14 dagar. Det gör du genom att kontakta elbolaget och meddela att du ångrar dig. Det bästa är att göra det skriftligt, till exempel genom att mejla, så kan du i efterhand visa att du har ångrat dig. Du kan också använda dig av  Konsumentverkets ångerblankett och mejla in den till elhandelsbolaget.