Till sidans huvudinnehåll
134/201 (visa lista)

Varning för oseriös telefonförsäljning av elavtal

Just nu får Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Konsumentverket in mängder med klagomål och anmälningar från personer som känner sig lurade att teckna elavtal genom uppringning av telefonförsäljare. Därför varnar vi nu för oseriös telefonförsäljning av elavtal.

Enligt anmälningarna som kommit in till Konsumentverket och Konsumenternas Energimarknadsbyrå uppger telefonförsäljarna att de ringer från kundernas nuvarande elbolag och att kunderna vilseleds in i nytt elavtal genom att besvara ett sms. Det är både företags- och privatkunder som har blivit drabbade.

Vad ska du göra om just du blir uppringd?

Avsluta samtalet direkt om du inte vill teckna ett elavtal. 
Om du vill teckna elavtal, ta då reda på:

  • Hur lång bindningstiden är.
  • När ditt nuvarande elavtal löper ut.
  • Vad brytkostnaden är, alltså vad det kostar dig om du behöver bryta avtalet i förtid.

Du har alltid rätt att ångra dig

Om du har tecknat ett elavtal som du ångrar, har du enligt lag rätt att ångra dig i 14 dagar. Det gör du genom att kontakta elbolaget och meddela att du ångrar dig. Det bästa är att göra det skriftligt, till exempel genom att mejla, så kan du i efterhand visa att du har ångrat dig. Det finns också en ångerblankett hos Konsumentverket som du kan använda och mejla in till elbolaget.

Ångerblankett - Publikationer - Konsumentverket