Vanliga frågor och svar
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna.
10 vanligaste frågorna
-
Var ser jag ändrade sophämtningsdagar?
Vid till exempel jul, nyår, påsk och midsommar gör vi så kallade inkörningar. Det innebär att du kan ha hämtning på annan dag än din ordinare. Ta för vana att kolla upp om du har ändrad hämtdag runt storhelger och röda dagar. Läs mer om ändrade sophämtningsdagar här.
-
Hur läser jag av vattenmätaren?
Du läser av din vattenmätare genom att titta på siffrorna på vattenmätaren. Du kan sen registrera detta genom att logga in på Mina sidor eller alternativt kontakta kundservice på 016-10 60 60 eller mejla kundservice@eem.se.
-
Jag har färgsortering, hur får jag nya påsar?
- Du som bor i villa: Kläm fast påsar av de färger du behöver på din brevlåda. Posten levererar nya rullar med påsar hem till dig inom fem arbetsdagar. Det går även bra att skriva en lapp och fästa på brevlådan för att meddela brevbäraren vilka färger du behöver.
- Du som bor i lägenhet och har färgsortering: Det är din fastighetsägare som tillhandahåller påsar. Hör med din fastighetsägare hur det fungerar i just din fastighet.
-
Vilket elavtal passar mig?
Vilket elavtal som passar just dig kan bero på flera saker. Vilken typ av bostad du har. Om du använder lite eller mycket el. Om du vill ha lokalproducerad el, el från förnybara källor eller om du vill betala ett fast eller rörligt elpris - eller få en mix av båda. Det viktigaste är i alla fall att teckna ett elavtal och se till att du inte har ett anvisningsavtal med tillsvidarepris. Då kan det bli onödigt höga kostnader. Om du är osäker på vilket elavtal du ska välja rekommenderar vi dig att se mer på Eskilstuna-el som är ett tryggt och smart elavtal som dessutom gynnar föreningslivet i Eskilstuna. Här kan du jämföra alla våra elavtal.
-
Kan jag dricka missfärgat vatten?
Vi rekommenderar att du inte dricker vattnet så länge det är missfärgat oavsett om färgen beror på en vattenläcka eller reperation- och underhållsarbete. Spola vattnet tills det är klart igen och med fördel så nära vattenmätaren som möjligt.
-
Jag ska gräva - hur ser jag vart befintliga ledningar finns?
När du ska gräva rekommenderar vi att du använder dig av ledningsanvisning. Du beställer ledningsanvisning via ledningskollen.se.
Vi kan ge dig en visning på var elkablar och fjärrvärmeledningar finns. Vatten- och avloppsledningar kan vi endast visa fram till tomtgräns, men kommunens byggavdelning kan bistå med ledningsanvisning innanför tomtgräns.
-
Vad är en fjärravläst vattenmätare?
En fjärravläst vattenmätare är en elektronisk ultraljudsvattenmätare med en inbyggd radiosändare som innebär att mätaren läser av vattenflödet automatiskt.
Mätvärden kommer att hämtas in via radiosändare några gånger per år. Det innebär att du som kund slipper lämna in mätarställningen manuellt framöver. Dock är det en övergångsperiod till dess att mätvärden börjar samlas in.
-
Vad är farligt avfall och hur sorterar jag det?
Ämnen som är giftiga, brandfarliga, frätande, hälsoskadliga eller miljöfarliga räknas som farligt avfall. Rengöringsmedel, sprayflaskor, batterier, lågenergilampor och elektronik är exempel på vanliga produkter i hemmet som ska sorteras som farligt avfall. Här är en utökad lista på farligt avfall.
Farligt avfall får aldrig läggas i hushållssopor eller spolas ner i toaletten eftersom det innehåller ämnen som kan skada människors hälsa och miljö. Du kan lämna in ditt farliga avfall till någon av våra återvinningscentraler, i Miljöboden. Där finns personal som hjälper dig att hantera ditt farliga avfall.
Om du bor i villa kan du be om en Miljöbox på återvinningscentralen som möjliggör att du enkelt kan sortera ditt farliga avfall i hemmet. Läs mer om Miljöboxen här. Om du bor i lägenhet, hör med din fastighetsägare om vad ni har möjlighet att sortera i fastigheten.
-
Under vilken period tömmer ni trädgårdskärlen?
Vi börjar säsongen vid månadsskiftet mars-april och har sista tömningen i slutet av november, från vecka 14-47.
-
Det är kallt i mitt hus, vad gör jag?
På vår driftinformationssida får du löpande information om planerade och plötsliga avbrott som kan påverka din värme- och varmvattentillförsel. Är det inget avbrott i ditt område? Börja med att felsöka din fjärrvärmecentral.