-
Varför kostar det att ha mer än 10 meters slangdragning?
De grundläggande kraven på en slamanläggning är att slambilen ska kunna parkera max 10 meter från anläggningen. I den ordinarie tjänsten för slamtömning ingår det därför 10 meter slangdragning. Om chauffören måste dra slangen längre än 10 meter är det en tilläggstjänst som debiteras per varje påbörjat 10-metersintervall. Standarden är satt för att möjliggöra ett effektivt och rationellt tömningsarbete. Tanken är att den större delen av kollektivet som har anpassat sina anläggningar efter den standarden inte ska behöva betala extra för den mindre grupp inom kollektivet som inte har åtgärdat sina anläggningar.
-
Min anläggning är placerad längre bort än 10 meter, vad kan jag göra?
Det finns flera olika lösningar på hur du kan anpassa din anläggning. Det enklaste och billigaste är att köpa en egen sugslang som du inför varje tömning lägger fram till platsen där slambilen kan parkera. En mer permanent lösning är att gräva ner en fast sugledning. Det är viktigt att varje ände av ledningen har en koppling så att vår personal lätt kan koppla samman vår sugslang med din sugledning.
En annan lösning är att anlägga en väg fram till din anläggning. En slambil kan väga upp till 25 ton, det krävs därför att det finns hårdgjorda vägar med vändplatser och uppställningsplatser med tillräckligt utrymme för ett tungt fordon.
-
Hur mycket kommer det att kosta för mig om jag inte åtgärdar platsen kring min brunn?
Om chauffören måste dra slangen längre än 10 meter är det en tilläggstjänst som debiteras per varje påbörjat 10-metersintervall. Ett tillägg kostar 350 kr.
Till exempel: om du har 35 meters slangdragning betalar du först för en standardslamtömning 1 079 kr, för en slamavskiljare upp till 3 m3. Därefter betalar du utöver tömningskostnaden för 4 tillägg, 1 400 kr. En sammanlagd kostnad på 2 479 kr.
Fullständiga priser hittar du här.
För att du som kund ska ha gott om tid att göra anpassningar vid din anläggning kommer tilläggtjänsten för slangdragning börja faktureras från och med år 2020. Under 2019 kommer du att debiteras enligt 2018 års renhållningstaxa.
-
Hur bestämmer ni priserna för slamtömning?
Tjänsten slamtömning ligger inom renhållningstaxan som i sin helhet går plus minus noll. Tjänsterna som finns inom renhållningstaxan genererar alltså ingen vinst för bolaget. Den grundläggande principen är att alla kunder med behov av slamtömning behandlas enligt lokaliseringsprincipen och självkostnadsprincipen.
För den ordinarie tjänsten slamtömning finns det vissa krav på anläggningen som ska uppfyllas, till exempel avstånd till brunnen och tyngd på locket. Det är en standard som är satt för att arbetet ska kunna utföras på ett effektivt och rationellt sätt. De kunder som har anläggningar som avviker från standarden behöver betala för en tilläggstjänst. Tillägget täcker det extra arbetet som den långa slangdragningen innebär. Till exempel kan det krävas dubbel bemanning, annan utrustning än vanligt, tömningstiden kan vara längre än normalt eller möjligheten till god logistik kan vara försämrad.
Majoriteten av kunderna har anläggningar som uppfyller kraven för en standardslamtömning. Tanken är att den större delen av kollektivet som har anpassat sina anläggningar inte ska behöva betala extra för den mindre grupp inom kollektivet som inte har gjort detsamma.
-
Vad ska jag tänka på innan ni kommer?
Denna checklista är bra att gå igenom innan vi kommer till dig:
- Är brunnen tydligt utmärkt?
- Är brunnen fri från växtlighet och andra hinder?
- Är det fri väg mellan slambil och slambrunn?
- Är det skottat och sandat runt om och fram till slambrunnen under vintertid?
- Finns det möjlighet för slambilen att vända?
- Finns det plats för slambilen att parkera max 10 meter från brunnen? Är slangdragningen längre än så betalar du från och med år 2020 för en tilläggstjänst.
-
När måste jag senaste beställa slamtömning?
Om du ska beställa en slamtömning måste du lägga beställningen senast kl 15.00 dagen innan vi är i ditt område. Om tömningen sker på en dag efter röd dag vill vi ha din beställning senast kl 9.00 på tömningsdagen.
-
Kan vädret påverka tömningen?
Tömningar kan komma att flyttas fram vid extrem kyla, då risken är stor att slammet fryser fast i bilen. Samma sak gäller vid kraftig regn, om det skulle bli så blött i marken att bilen riskerar att köra fast.
- Privat
- Frågor och svar
- Återvinning
- Vanliga frågor om slamtömning
Frågor och svar
- Elhandel
-
Elbilsladdning
-
För företag och bostadsrättsföreningar
- Varför laddar man inte via motorvärmaruttagen?
- Vilken anslutning har laddboxen?
- Hur mycket kostar det att ladda min elbil?
- Kan någon annan ladda på min plats?
- Vem äger laddboxen och vad händer vid flytt?
- Måste vi förstärka upp befintlig el?
- Hur fungerar installationen?
- Vem kan ladda på min plats?
- Hur betalar man för sin laddning?
- Vem betalar investeringen i en bostadsrättsförening?
- Kan flera dela på laddaren?
- Vad är en lastvakt?
-
För privatkunder
- Varför är det säkrare att ladda med en laddbox
- Vad innebär en installation av laddbox?
- Vad innebär en fast installation?
- Behöver jag vara hemma under installationen?
- Vad är skillnaden mellan 1-fas och 3-fasinstallation och hur påverkar det laddeffekten
- Hur hittar jag min elcentral?
- Hur snabbt kan jag ladda min bil
- Vad kostar det att ladda min bil?
- Räcker 16 A som huvudsäkring?
- Kan jag få min kabel nergrävd?
- Hur ser kabeln ut och hur stort är hålet i husväggen?
- Kan jag får bidrag för installation av laddbox?
-
För företag och bostadsrättsföreningar
-
Elnät
-
Frågor och svar om HAN-porten
- Varför finns det en HAN-port på elmätaren?
- Vad kan HAN-porten användas till?
- Vilken data kan du som kund läsa ut?
- Var kan jag hitta produkter för att ansluta HAN-porten?
- Vilken typ av kontakt är det?
- Vilken standard följer HAN-porten?
- När kan jag börja använda HAN-porten?
- Jag har anslutit en kompatibel utrustning men jag får inte ut någon data
- Kostar det någonting att använda HAN-porten?
- Vem kan läsa av data från porten?
- Är det endast via HAN-porten jag kan se min elanvändning?
- Hur är det med säkerheten med porten?
- Kapacitetsfrågan
-
Mätarbyte
- Jag ska bygga/riva mitt fritidshus och bygga nytt – kan ni byta min mätare senare?
- Blir det någon skillnad på mina fakturor efter bytet?
- Vad händer med de gamla mätarna?
- Hur länge håller de nya mätarna? När byter ni mätarna nästa gång?
- Min elmätare sitter inne – bör jag flytta ut den?
- Vem äger fjärrvärmemätaren?
- Vem äger elmätaren?
- Vilka byter el- respektive fjärrvärmemätare?
- Vad gäller om min elmätare sitter inomhus?
- Jag behöver byta min bokade tid?
- Jag har fått information att ni ska byta min mätare – vilken tid kommer ni till mig?
- Kan vårt barn vara hemma för mätarbytet istället för vi vuxna?
- Hur vet jag att ni bytt min elmätare om jag inte måste vara hemma?
- Hur lång tid tar bytet?
- Behöver jag vara hemma vid mätarbytet?
- Behöver jag förbereda något innan bytet?
- Varför kan ni inte byta både el- och fjärrvärmemätare samtidigt?
- När byter ni min mätare?
- Hur vet jag när ni ska byta min elmätare eller fjärrvärmemätare?
- Vilka elmätare byter ni till?
- Ska jag betala för bytet av mätare?
- När byter ni mätarna?
- Varför ska ni även byta fjärrvärmemätare?
- Varför ska elmätarna bytas ut?
- Vem är min nätägare?
- Varför prisskillnad på fasta delen mellan villa och lägenhet?
- Jag ska köpa hus men är osäker på elen i den?
- Vem ansvarar för elen hemma hos mig?
- Jag misstänker att min elmätare går fel, vad ska jag göra?
- Jag såg ett elskåp stå öppet, borde jag göra något?
- Varför måste jag betala inflyttningsavgift?
- Hur får jag igång elen?
-
Frågor och svar om HAN-porten
-
Fiber
- För företag
-
För villa, BRF och samfällighet
- Påverkas larm eller andra uppkopplade apparater när jag ansluter mig till fiber?
- Tillkommer det någon mer kostnad efter anslutningsavgiften?
- Kan ni gräva på min tomt också?
- Vad ingår i anslutningsavgiften?
- Vad kostar det att ansluta en villa?
- Vad är en tjänsteleverantör?
- Var ska jag placera min användarnod?
- Vad är användarnod?
- Vad är överlämningspunkt?
- Jag har anslutit mig till stadsnätet men anslutningen fungerar inte?
- Min användarnod är trasig. Vad gör jag?
- Jag vill beställa fiber. Hur gör jag?
- Mitt internet fungerar inte. Vem kontaktar jag?
- Hur byter jag leverantör för fibertjänster
- Hur påverkas jag när ni tar över fiber
- För flerfamiljshus
-
Frågor och svar om kommunikationsoperatör
- Varför valde Eskilstuna Energi och Miljö, EEM, att byta från samarbetet med Fibra till ett nytt upplägg?
- Varför vann IP-Only upphandlingen?
- Mitt abonnemang har blivit dyrare sedan EEM bytte kommunikationsoperatör till IP-Only. Hur kan det bli så?
- Hur ska EEM säkerställa att priserna är schyssta?
- Varför kan jag inte välja lägre hastighet än 100/100?
- EEM:s avtal med IP-Only är på sju år. Varför skriver man ett så långt avtal?
- Vad händer nu?
- Fjärrvärme
-
Vatten & Avlopp
- Vanliga frågor
-
Vattenläckor
- Vem har ansvaret vid en vattenläcka?
- Hur kan jag få information om en vattenläcka?
- Hur upptäcker jag en vattenläcka?
- Vad gör jag om jag har en vattenläcka?
- Varför är vattnet missfärgat?
- Kan jag dricka missfärgat vatten?
- Kan djur dricka missfärgat vatten?
- Vad gör jag om jag har druckit mycket vatten?
- Ska jag koka vattnet?
- Ställer ni ut vattentankar?
- Kan jag tvätta eller duscha?
- Hur gör jag för att få klart vatten?
- Vattenmätarbyte
-
Kommunalt VA
- Hur lång tid är byggtiden för kommunalt VA?
- Vad är ett verksamhetsområde?
- Måste jag ansluta mig till det kommunala VA-nätet?
- När kan jag ansluta mig till VA-nätet?
- Kan jag ansluta en gäststuga till det kommunala VA-nätet?
- Vad kostar det att ansluta sig till kommunalt vatten och avlopp?
- När betalar jag anläggningsavgiften?
- Vem betalar anläggningsavgiften om det är en arrendetomt?
- Vad gör jag om jag inte kan finansiera kostnaden för min anslutning?
- Jag har en obebyggd tomt. Måste jag ändå betala anläggningsavgift?
- Jag har glömt att skicka in önskan om förbindelsepunkten eller ångrat mitt tidigare önskemål. Vad händer nu?
- Jag önskar att få min förbindelsepunkt på andra sidan tomten, men fick inte välja det. Varför?
- Varför gräver inte Eskilstuna Energi och Miljö ledningarna fram till huset?
- Vem kan jag anlita för att bygga VA-systemet på min tomt?
- Får jag utföra byggnationen själv?
- Behöver jag bygglov för arbetet inne på min tomt?
- Ska vatten- och avloppsrören på min tomt ligga i en isolerlåda?
- Vad gör jag med min gamla avloppstank?
- När behöver jag en LTA-enhet?
- Ska jag betala extra för LTA-enheten och avloppspumpen?
- Vem installerar LTA-enheten?
- Kan jag placera LTA-enheten på valfri plats på tomten?
- Får jag kapa brunnen (pumpsumpen) till LTA-enheten för att lättare kunna gräva ner den?
- Kan jag dela LTA-enhet med min granne?
- Kan jag använda mina gamla rör från fastigheten till LTA-enheten och till vattenanslutningen?
- Får jag ansluta dagvatten till LTA-enheten?
- Vad händer om det blir strömavbrott och LTA-enheten slutar fungera?
- Vad händer om LTA-enheten går sönder?
- Vem äger LTA-enheten?
- Ska jag betala extra för vattenmätaren?
- Vart ska jag placera min vattenmätare?
- Vilka krav måste uppfyllas när jag monterar vattenmätaren?
-
Vattenbesparing
- Varför är det bevattningsförbud?
- Vilka berörs?
- Har ni vidtagit några andra åtgärder för att öka trycket mer än att införa bevattningsförbud?
- Hur länge kommer det vara bevattningsförbud?
- Hur gör man som privatperson med sin trädgård?
- Hur gör man om man vill tvätta bilen?
- Varför kan inte Eskilstuna Energi och Miljö producera mer vatten?
- Räcker inte ledningsnätet till?
- Varför är mitt vattentryck dåligt?
- Hur har ni informerat kring bevattningsförbudet?
- Vad ska man göra om man ser någon som trots förbudet vattnar gräsmattan?
- Kan man få dispens att vattna ändå?
- Kan man få ersättning för att man inte kan utnyttja vattnet som vanligt?
- Gäller detta förbud för kommunens allmänna ytor, som till exempel parker?
- Hur mycket vatten går det egentligen åt till olika saker?
- Gäller detta bara Eskilstuna eller är det flera kommuner som har samma problem?
-
Hantering av personuppgifter
- Vilka regler gäller för hur vi ska hantera dina personuppgifter?
- Vad är en personuppgift?
- Vad är en behandling av en personuppgift?
- Vem behandlar dina uppgifter hos oss?
- Vilka uppgifter behandlar vi om dig?
- Hur länge vi kommer att behandla dina uppgifter?
- Dina rättigheter
- Varför behandlar vi dina uppgifter?
- Marknadsföring och profilering
- Kontaktuppgifter
-
Återvinning
-
Vanliga frågor om återvinning
- När har jag soptömning?
- Hur sorterar jag förpackningar som är gjorda av flera olika material?
- Måste jag sortera?
- Vad är ReTuna återbruksgalleria för något?
- Var ser jag ändrade sophämtningsdagar?
- Vad innebär det med en renhållningstaxa egentligen?
- Jag renoverar hemma, vad ska jag göra av bygg- och rivningsavfallet?
- Under vilken period tömmer ni trädgårdskärlen?
- Vad är grovavfall och vad ska jag göra av det?
- Vad är farligt avfall och hur sorterar jag det?
-
Färgsortering
- Vad är det som är bra med färgsortering?
- Måste jag färgsortera?
- Ska jag skölja ur förpackningarna?
- Varför har inte alla lägenheter färgsortering?
- Varför ingår inte glas i färgsorteringen?
- Vad är färgsorteringspåsarna tillverkade av?
- Jag har färgsortering, hur får jag nya påsar?
- Vad ska jag slänga i den svarta påsen?
- Varför införs den svarta påsen?
- De svarta påsarna har inga bärhandtag, varför?
- Vad händer om jag fortsätter använda påsar från matbutikerna som avfallspåsar?
- Vad gör jag om jag inte får någon rulle med svarta påse?
- Jag bor i lägenhet, ska inte jag få svarta påsar?
- Hur stor är den svarta påsen?
- Kvalitén känns annorlunda på den svarta påsen. Stämmer det?
- Jag har ingen brevlåda, hur får jag nya påsar?
-
Textilinsamling
- Hur samlar EEM in textilier?
- Måste jag sortera mina textilier?
- Varför går inte materialet ni samlar in till välgörenhetsorganisationerna?
- Varför är det viktigt med textilinsamling?
- Måste jag sortera textilier med den rosa påsen?
- Kommer alla påsar att få plats i mitt kärl?
- Hur fungerar den rosa påsen?
- Vad kan jag slänga i den rosa påsen?
- Hur får jag den rosa påsen?
-
Vanliga frågor om slamtömning
- Varför kostar det att ha mer än 10 meters slangdragning?
- Min anläggning är placerad längre bort än 10 meter, vad kan jag göra?
- Hur mycket kommer det att kosta för mig om jag inte åtgärdar platsen kring min brunn?
- Hur bestämmer ni priserna för slamtömning?
- Vad ska jag tänka på innan ni kommer?
- När måste jag göra min beställning av slamtömning?
- Kan vädret påverka tömningen?
- Frågor och svar om matavfall
-
Vanliga frågor om återvinning
-
Digital brevlåda
- Jag betalar med e-faktura/autogiro, vad händer nu?
- Hur gör jag för att skaffa en digital brevlåda?
- Hur gör jag om jag vill komma i kontakt med Kivras support?
- Fungerar Kivra för personer med skyddad identitet?
- Hur länge lagras mina försändelser i Kivra?
- Kan jag betala mina fakturor via Kivra?
- Går det att missa att man fått en försändelse från Eskilstuna Energi och Miljö till Kivra?
- Kan jag få hjälp via Eskilstuna Energi och Miljös kundservice att ansluta mig till Kivra?
- Jag har Kivra men vill fortsätta få mina försändelser från er på papper
- Kommer alla försändelser från Eskilstuna Energi och Miljö att gå till Kivra?
- Kostar det något att skaffa digital brevlåda via Kivra?