Frågor om Återvinning
Hur får jag information om ändrade sophämtningsdagar? Hur får jag nya färgsorteringspåsar? Här hittar du de vanligaste frågorna om återvinning.
-
- När har jag soptömning?
-
Hur sorterar jag förpackningar som är gjorda av flera olika material?
Om det är svårt att separera de olika delarna av förpackning, sortera då efter det material den består mest av.
Med till exempel en mjölkförpackning sorterar du skruvkorken som plast och resterande förpackning som pappersförpackning.
-
Måste jag sortera mina sopor?
Vi har alla en skyldighet att sortera ut förpackningar och tidningar enligt Miljöbalkens avfallsförordning. Det är även obligatoriskt att sortera ut matavfall, enligt Eskilstuna kommuns avfallsplan.
-
Vad är ReTuna återbruksgalleria för något?
ReTuna återbruksgalleria säljer produkter och tjänster som är klimatsmarta och hållbara. Gallerian har butiker som säljer allt från möbler, cyklar, inredning och verktyg till livsmedel och kläder. Här finns dessutom ett café med ekologisk lunch och fika. Läs mer om hur du shoppar klimatsmart på ReTuna återbruksgalleria här.
Om du vill bidra till en hållbarare konsumtion kan du antingen shoppa klimatsmart i vår galleria eller lämna in saker för återbruk som butikerna tar hand om. Det som ligger hemma hos dig och tar upp plats, eller slängs på återvinningscentralen, kan du lämna in för återbruk i inlämningsdepån på Returen. På Returen tas dina saker omhand, görs om, förbättras, förnyas och distribueras ut till affärerna på ReTuna återbruksgalleria som ligger vägg i vägg med ReTuna återvinningscentral och Returen. Vi gör detta för en hållbar framtid, där hållbarhet handlar inte om att hålla tillbaka och leva mindre – utan om att åstadkomma mer med de resurser vi redan har. Läs mer om hur du kan lämna in ditt bråte som kan bli annans skatt här.
-
Var ser jag ändrade sophämtningsdagar?
Vid till exempel jul, nyår, påsk och midsommar gör vi så kallade inkörningar. Det innebär att du kan ha hämtning på annan dag än din ordinare. Ta för vana att kolla upp om du har ändrad hämtdag runt storhelger och röda dagar. Läs mer om ändrade sophämtningsdagar här.
-
Vad innebär det med en renhållningstaxa egentligen?
Renhållningstaxan reglerar kostnaden för hanteringen av hushållens avfall i Eskilstuna kommun och beslutas av kommunfullmäktige. Renhållningstaxan består av en grundavgift och en hämtningsavgift. Grundavgiften är en fast avgift som finansierar b.la. drift och underhåll av kommunens återvinningscentraler, miljö- och utvecklingsarbete, information m.m. Hämtningsavgiften täcker kostnaden för hämtning och behandling av avfall. Nivån på hämtningsavgiften baseras på fastighetsinnehavarens/nyttjanderättshavarens val av abonnemang, behållarstorlek och hämtningsfrekvens. Här kan du läsa den senaste renhållningstaxan för Eskilstuna kommun.
-
Jag renoverar hemma, vad ska jag göra av bygg- och rivningsavfallet?
Om du ska bygga om hemma så blir det ofta massor med rivningsmaterial som följd av renoveringen. Du kan själv ta materialet till någon av våra återvinningscentraler och sortera det på plats efter vilket material det är. Ett alternativ är att beställa en container eller storsäck av oss. Du beställer och vi hämtar. Enklare kan det inte bli.
-
Under vilken period tömmer ni trädgårdskärlen?
Vi börjar säsongen vid månadsskiftet mars-april och har sista tömningen i slutet av november, från vecka 14-47.
-
Vad är grovavfall och vad ska jag göra av det?
Grovavfall är exempelvis möbler, cyklar, barnvagnar, stekpannor och plasthinkar. Det vill säga saker som inte går att sortera hemma eller på återvinningsstationer utan slängs på någon av våra återvinningscentraler. Om du har svårt att ta dig till någon av dessa kan vi hämta ditt grovavfall åt dig och ser till att det tas om hand på rätt sätt. Två gånger per år åker vi runt i kommunen och samlar in grovavfallet. Detta ingår i taxan och kostar därför inget extra. Se här när vi är i ditt område nästa gång, så du kan boka en hämtning.
Du vet väl om att du kan lämna in dina saker till ReTuna Återbruksgalleria? Istället för att saker ligger hemma hos dig och tar upp plats, eller slängs på återvinningscentralen, kan du lämna in dem för återbruk i inlämningsdepån på Returen. Dina saker tas om hand, görs om, förbättras, förnyas och säljs sedan i affärerna på ReTuna återbruksgalleria. Vi gör detta för en hållbar framtid, där hållbarhet handlar inte om att hålla tillbaka och leva mindre – utan om att åstadkomma mer med de resurser vi redan har. Läs mer om ReTuna här.
-
Vad är farligt avfall och hur sorterar jag det?
Ämnen som är giftiga, brandfarliga, frätande, hälsoskadliga eller miljöfarliga räknas som farligt avfall. Rengöringsmedel, sprayflaskor, batterier, lågenergilampor och elektronik är exempel på vanliga produkter i hemmet som ska sorteras som farligt avfall. Här är en utökad lista på farligt avfall.
Farligt avfall får aldrig läggas i hushållssopor eller spolas ner i toaletten eftersom det innehåller ämnen som kan skada människors hälsa och miljö. Du kan lämna in ditt farliga avfall till någon av våra återvinningscentraler, i Miljöboden. Där finns personal som hjälper dig att hantera ditt farliga avfall.
Om du bor i villa kan du be om en Miljöbox på återvinningscentralen som möjliggör att du enkelt kan sortera ditt farliga avfall i hemmet. Läs mer om Miljöboxen här. Om du bor i lägenhet, hör med din fastighetsägare om vad ni har möjlighet att sortera i fastigheten.
-
Frågor och svar om färgsortering
-
Vad är det som är bra med färgsortering?
- Enklare hantering – du sorterar dina sopor i olika påsar direkt i hemmet. Du behöver inte plocka upp avfallet igen för att sortera ut det i olika containrar.
- Du slipper frakta alla dina förpackningar till en återvinningsstation, vi spar koldioxid genom färre bilresor.
- Mer material blir sorterat när det är enkelt att sortera. Sedan vi införde färgsorteringen år 2010 har vi minskat det brännbara avfallet med 54 %. Inte illa, eller hur?
-
Måste jag färgsortera?
Vi på Eskilstuna Energi och Miljö har ansvar för att samla in ditt övriga hushållsavfall, matavfall och tidningar, det har vi monopol på. När det gäller förpackningar har du fortfarande möjlighet att lämna det vid en återvinningsstation. Huvudsaken är att du sorterar. Färgsorteringen är helt enkelt en service som gör jobbet enklare och du slipper frakta förpackningarna till en av FTI:s återvinningsstationer.
Alla hushåll måste sorterat sitt avfall enligt Miljöbalkens avfallsförordning.
-
Ska jag skölja ur förpackningarna när jag sorterar?
Du måste inte skölja ur dem noggrant – men du ska alltid skrapa ut matresterna innan du sorterar förpackningarna. Matresterna sorterar du i den gröna påsen för matavfall. Om du upplever att det luktar från dina påsar kan det hjälpa att skölja ur förpackningarna.
-
Varför ingår inte glas i färgsorteringen?
Det finns flera olika anledningar till att det är problematiskt att sortera glas med färgsorteringssystemet. Glasen riskerar att gå sönder och riva upp påsarna, vilket skulle innebära att olika material blandas och inte kan gå till återvinning.
En annan anledning är att glas är skrymmande och tungt. Det skulle ta upp mycket plats i kärlen vilket skulle innebära att många skulle behöva ha större kärl. Kärlen skulle också bli väldigt tunga vilket är ett problem vid tömning.
Vi arbetar ständigt med att förbättra verksamheten och göra det enkelt för människor att sortera i sin vardag. Kanske kommer det i framtiden smarta lösningar för sortering av glas men i dagsläget lämnas de till FTI:s återvinningsstationer runt om i staden eller till någon av våra återvinningscentraler.
-
Vad är färgsorteringspåsarna tillverkade av för material?
Sedan 2021 är samtliga färgsorteringspåsar tillverkade av 100 procent återvunnen plast!
Sedan vi införde färgsorteringen år 2010 har det brännbara avfallet minskat med 54 % vilket är en stor vinst för miljön. Plastpåsarna är en förutsättning för att sorteringen ska hålla bra kvalitet. I förhållande till mängden material som vi samlar in och återvinner är påsarnas andel mindre än en procent. Färgsorteringssystemet är alltså en klar vinst för miljön trots användandet av plastpåsar.
Efter att vi samlat in avfallet sorteras vissa av påsarna ut och återvinns tillsammans med de andra plastförpackningarna. Plast är skadligt när det hamnar i vår natur och i haven, men våra plastpåsar är del i ett slutet system där de i slutändan återvinns.
-
Jag har färgsortering, hur får jag nya påsar?
- Du som bor i villa: Kläm fast påsar av de färger du behöver på din brevlåda. Posten levererar nya rullar med påsar hem till dig inom fem arbetsdagar. Det går även bra att skriva en lapp och fästa på brevlådan för att meddela brevbäraren vilka färger du behöver.
- Du som bor i lägenhet och har färgsortering: Det är din fastighetsägare som tillhandahåller påsar. Hör med din fastighetsägare hur det fungerar i just din fastighet.
-
Vad ska jag slänga i den svarta påsen?
I den svarta påsen ska du slänga ditt övriga hushållsavfall, det är sådant avfall som inte går att återvinna. Det avfallet förbränns och blir till värme och el. Till exempel:
- dammsugarpåsar
- blöjor
- kuvert
- post-it-lappar
- äggskal
- servetter
- rakhyvlar
- bomullspinnar
-
Vad händer om jag fortsätter använda påsar från matbutikerna som avfallspåsar?
Du kan fortsätta att använda andra plastpåsar till ditt övriga hushållsavfall, så länge de inte har samma färg som någon av de färgade påsarna i systemet. Påsar som är svarta och vita kommer att gå som övrigt hushållsavfall i färgsorteringsanläggningen.
-
Jag bor i lägenhet, ska inte jag få svarta påsar?
Om du bor i flerfamiljshus är det din fastighetsägare som ska förse dig med påsar om ni använder färgsorteringssystemet.
För de fastigheter som inte har färgsorteringssystemet kan fastighetsägaren välja att köpa in gröna påsar för matavfall och svarta påsar för övrigt hushållsavfall, om de vill erbjuda den servicen till sina hyresgäster.
Hör med din fastighetsägare hur det funkar just i din fastighet.
-
Varför är den gröna påsen mindre än de andra påsarna?
Påsarna är anpassade efter vad som ska slängas i dem. Gröna påsen är mindre i storlek eftersom matavfall är ett tungt slags avfall. För att det ska fungera bra i anläggningen är det bra om gröna påsen inte är för stor och tung. Så har det varit ända sedan färgsorteringen infördes år 2010.
-
Jag har ingen brevlåda, hur får jag nya påsar?
Du är välkommen att hämta nya påsar i vår reception på Kungsgatan 86 i Eskilstuna.
Om du har några frågor, kontakta vår kundservice på nummer 016-10 60 60 eller mejla till kundservice@eem.se så hjälper vi dig!
-
Vad är det som är bra med färgsortering?
-
Frågor och svar om textilinsamling
-
Hur samlar EEM in textilier?
- Med den rosa påsen. Vi ökade vår insamling av textiler markant redan 2017 när vi införde den rosa påsen i färgsorteringen. Vi får in ca 500 påsar med textilier om dagen.
- Behållare för textilier. Vi har insamling vid våra återvinningscentraler samt vid olika offentliga platser runt om i kommunen.
- I samarbete med fastighetsägare samlar vi in textilier i flerfamiljshus.
- ReTuna. Du kan lämna textilier i Returen, dessa kommer då att säljas eller upcyclas av butiker. De textilier som ReTuna inte kan använda eller sälja vidare lämnar de vidare på återvinningscentralen.
-
Måste jag sortera mina textilier?
Det finns krav på ökad insamling och återvinning av textilier, från EU och från Naturvårdsverket. Målet är att mängden textilavfall i restavfallet minska med 60 procent år 2025, gentemot basår 2015. Och år 2025 ska 90 % av separat insamlat textilavfall förberedas för återanvändning eller materialåtervinnas.
Än finns det inget producentansvar för textilier likt det gör för förpackningar, men det är under beredning i enlighet med Januariavtalet. Dessutom kräver EU att kommunerna utvecklar en separat textilinsamling fram till år 2025.
I Eskilstuna ligger vi i framkant. Vi ökade vår insamling av textilier redan 2017 då vi införde den rosa påsen för textilier i färgsorteringen. Sedan dess har vi utökat insamlingen ytterligare med textilbehållare vid våra återvinningscentraler samt vid olika fastigheter i samarbete med fastighetsbolagen.
-
Varför går inte materialet ni samlar in till välgörenhetsorganisationerna?
Volymerna med textilier som samlas in är mycket stora, även välgörenhetsorganisationerna arbetar med att hitta avsättning för alla de textilier de samlar in. Med ökade krav på textilinsamling från EU och Naturvårdverket kommer vi att behöva skapa lösningar för att hantera väldigt stora volymer. Vi har direkta affärs- och kundrelationer med europeiska sorteringsindustrier som har kunnandet och resurserna för att hantera volymerna för såväl återanvändning och återvinning. Detta är någonting som även välgörenhetsorganisationerna gör för att hitta avsättning för alla de textilier de samlar in.
Det är upp till dig vilken organisation du vill lämna dina textilier till. Det finns många olika aktörer som samlar in textilier för att finansiera sina välgörenhetsaktiviteter både i Sverige och utomlands. Du kan även välja att lämna textilier till ReTuna Återbruksgalleria så återanvänds det lokalt här i Eskilstuna.
-
Varför är det viktigt med textilinsamling?
Textilindustrin är ett stort problem för miljön. För att producera ett kilo bomull krävs upp till 29 000 liter vatten, det krävs även stora mängder bekämpningsmedel som är skadliga för vår natur. Enligt FN:s handelsorgan Unctad släpper klädindustrin ut mera växthusgaser än flyget och sjöfarten ihop. Textilindustrin är alltså ett stort problem och vi måste alla hjälpas åt för att hitta ett hållbart sätt att hantera textilier. Det du som konsument kan göra är att köpa färre kläder och att oftare köpa second hand. Vi som insamlare av avfall arbetar för att textilierna ska återanvändas och återvinnas istället för att slängas och gå till förbränning.
-
Måste jag sortera textilier med den rosa påsen?
Det finns inget krav på att du måste sortera textilier just med den rosa påsen. Det är självklart upp till dig vem du vill lämna dina textilier till. Du kanske vill ge dem till en lokal second hand-butik, till valfri välgörenhetsorganisation eller på annat sätt ge vidare de textilier du inte längre vill ha. Den rosa påsen är bara ett alternativ av många. Huvudsaken är att materialet tas till vara!
-
Hur fungerar den rosa påsen?
Precis som dina andra färgsorteringspåsar. När det uppkommer textilier i ditt hem som du inte längre kan eller vill använda, lägger du dem i den rosa påsen.
Tänk på att:
- Fyll endast påsen till hälften
- Knyt ihop påsen med en ordentlig dubbelknut och släng i ditt kärl precis som vanligt.
-
Hur får jag den rosa påsen?
Meddela brevbäraren att du önskar påsar genom att hänga ett meddelande på din postlåda.
-
Hur samlar EEM in textilier?
-
-
Varför kostar det att ha mer än 10 meters slangdragning?
De grundläggande kraven på en slamanläggning är att slambilen ska kunna parkera max 10 meter från anläggningen. I den ordinarie tjänsten för slamtömning ingår det därför 10 meter slangdragning. Om chauffören måste dra slangen längre än 10 meter är det en tilläggstjänst som debiteras per varje påbörjat 10-metersintervall. Standarden är satt för att möjliggöra ett effektivt och rationellt tömningsarbete. Tanken är att den större delen av kollektivet som har anpassat sina anläggningar efter den standarden inte ska behöva betala extra för den mindre grupp inom kollektivet som inte har åtgärdat sina anläggningar.
-
Min anläggning är placerad längre bort än 10 meter, vad kan jag göra?
Det finns flera olika lösningar på hur du kan anpassa din anläggning. Det enklaste och billigaste är att köpa en egen sugslang som du inför varje tömning lägger fram till platsen där slambilen kan parkera. En mer permanent lösning är att gräva ner en fast sugledning. Det är viktigt att varje ände av ledningen har en koppling så att vår personal lätt kan koppla samman vår sugslang med din sugledning.
En annan lösning är att anlägga en väg fram till din anläggning. En slambil kan väga upp till 25 ton, det krävs därför att det finns hårdgjorda vägar med vändplatser och uppställningsplatser med tillräckligt utrymme för ett tungt fordon.
-
Hur mycket kommer det att kosta för mig om jag inte åtgärdar platsen kring min brunn?
Om chauffören måste dra slangen längre än 10 meter är det en tilläggstjänst som debiteras per varje påbörjat 10-metersintervall. Ett tillägg kostar 385 kr.
Till exempel: om du har 35 meters slangdragning betalar du först för en standardslamtömning 1 100 kr, för en slamavskiljare upp till 3 m3. Därefter betalar du utöver tömningskostnaden för 4 tillägg, 1 540 kr. En sammanlagd kostnad på 2 640 kr.
-
Hur bestämmer ni priserna för slamtömning?
Tjänsten slamtömning ligger inom renhållningstaxan som i sin helhet går plus minus noll. Tjänsterna som finns inom renhållningstaxan genererar alltså ingen vinst för bolaget. Den grundläggande principen är att alla kunder med behov av slamtömning behandlas enligt lokaliseringsprincipen och självkostnadsprincipen.
För den ordinarie tjänsten slamtömning finns det vissa krav på anläggningen som ska uppfyllas, till exempel avstånd till brunnen och tyngd på locket. Det är en standard som är satt för att arbetet ska kunna utföras på ett effektivt och rationellt sätt. De kunder som har anläggningar som avviker från standarden behöver betala för en tilläggstjänst. Tillägget täcker det extra arbetet som den långa slangdragningen innebär. Till exempel kan det krävas dubbel bemanning, annan utrustning än vanligt, tömningstiden kan vara längre än normalt eller möjligheten till god logistik kan vara försämrad.
Majoriteten av kunderna har anläggningar som uppfyller kraven för en standardslamtömning. Tanken är att den större delen av kollektivet som har anpassat sina anläggningar inte ska behöva betala extra för den mindre grupp inom kollektivet som inte har gjort detsamma.
-
Vad ska jag tänka på innan ni kommer?
Denna checklista är bra att gå igenom innan vi kommer till dig:
- Är brunnen tydligt utmärkt?
- Är brunnen fri från växtlighet och andra hinder?
- Är det fri väg mellan slambil och slambrunn?
- Är det skottat och sandat runt om och fram till slambrunnen under vintertid?
- Finns det möjlighet för slambilen att vända?
- Finns det plats för slambilen att parkera max 10 meter från brunnen? Är slangdragningen längre än så betalar du för en tilläggstjänst.
-
När måste jag senaste beställa slamtömning?
Om du ska beställa en slamtömning måste du lägga beställningen senast kl 15.00 dagen innan vi är i ditt område. Om tömningen sker på en dag efter röd dag vill vi ha din beställning senast kl 9.00 på tömningsdagen.
-
Kan vädret påverka tömningen?
Tömningar kan komma att flyttas fram vid extrem kyla, då risken är stor att slammet fryser fast i bilen. Samma sak gäller vid kraftig regn, om det skulle bli så blött i marken att bilen riskerar att köra fast.
-
Hur gör jag om jag vill ha återfyllnad av vatten?
Återfyllnad av vatten är en separat tjänst som du beställer i samband med att din slamtömning ska ske. Kontakta vår kundservice på nummer 016-10 60 60 och beställ tjänsten, senast torsdagen veckan innan vi ska tömma slam hos dig. Tjänsten debiteras enligt gällande verksamhetstaxa.
-
Varför kostar det att ha mer än 10 meters slangdragning?
-
-
Vad finns det för krav på matavfallsinsamling?
Enligt nuvarande nationella miljömål ska minst 50 % av allt matavfall sorteras ut senast 2020. Eskilstuna uppnådde detta mål redan 2011 då alla i kommunen fick möjlighet att sortera ut sitt matavfall.
Målet säger även att matavfallet ska behandlas biologiskt så att växtnäring och energi tas till vara. Genom att röta matavfallet uppnår vi det målet. Att producera biogas är att ta till vara på energi, och att producera gödningsmedel är att ta till vara på växtnäring.
I Sverige erbjuder 73 % av alla kommuner sina invånare att sortera matavfall.
-
Varför rötas inte matavfallet vid Ekeby?
Vid Ekeby rötas avloppsslam, det finns fördelar med att röta avloppsslam och matavfall separat. Vi vill att matavfallet ska tas till vara genom att bli både biogas och gödningsmedel, därför skickar vi vår slurry till Södertälje och Huddinge. Då tar vi vara på matavfallet på flera sätt och får även ut den viktiga fosfor som behövs inom jordbruket.
Biogasproduktion är ett samarbete mellan olika kommuner för att kunna leverera biogas till hela Sverige. Det är ovanligt att en kommun har all produktion, från slurry till rötning, i egen regi.
-
Varför ska jag sortera mitt matavfall?
Genom att sortera ut matavfall kan vi ta till vara på en mycket värdefull resurs. Vi kan producera både fossilfritt drivmedel samt gödningsmedel till åkrar. En svensk slänger i genomsnitt 97 kilo matavfall per person och år. Av allt matavfall uppstår 75 % i hushållen, inte inom industrin eller restauranger som en kanske kan tro. Du gör ett viktigt jobb när du sorterar!
Vi har sedan 2006 tagit vara på matavfallet på det bästa sätt som vi kunnat, med den teknik som funnits. Tekniken går framåt och aldrig förr har vi fått ut så mycket slurry ur samma mängd matavfall som vi får nu. Verkningsgraden har ökat från 30 % till 90 %. Allt det matavfall som du som privatperson har sorterat har alltid processats till slurry som sedan har använts till biogasproduktion.
-
Vad händer med matavfallet efter att jag har sorterat det?
Vi hämtar Eskilstunabornas matavfall och fraktar det till Lilla Nyby. Där finns en maskin som öppnar och skiljer plastpåsar från matavfall. Vatten tillsätts dels för att tvätta bort maten från plastpåsarna, dels för att göra matavfallet pumpbart. Maten tillsammans med vattnet kallas slurry. Vår maskin hanterar runt 8 500 ton matavfall per år och 90 % blir slurry. 10 % är rejekt, det vill säga material som inte kan bli biogas.
Slurryn skickas vidare med tankbil till Södertälje och Huddinge där den rötas och blir till biogas. Resterna efter rötningen används som gödningsmedel på åkrar.
-
Vad finns det för krav på matavfallsinsamling?
-
Sorteringsguide Christmas Edition
-
Äggskal
Övrigt hushållsavfall, äggskal kan inte heller bli biogas.
-
Konstgjord julgran
Lämnas till Lilla Nyby eller ReTuna, i containern för metall
-
Granbarren på golvet
Övrigt hushållsavfall.
-
Julgranen
Lämna in den till Lilla Nyby eller ReTuna.
-
Presenten som du inte ville ha
Ge den vidare till en vän, eller lämna in den i Returen vid ReTuna Återbruksgalleria. Då kommer den till nytta hemma hos någon annan i stället.
-
Julmaten
Minska svinnet så mycket som möjligt genom att anordna en restfest. Skinkan kan hamna i en pastagratäng och köttbullarna på en macka. Det som ändå blir över sorterar du som matavfall.
-
Barnens julpyssel
Övrigt hushållsavfall. Om det är en teckning utan tejp eller glitter går det bra att sortera med tidningarna.
-
Vissen julblomma
Övrigt hushållsavfall, eller trädgårdsavfall (kanske har du en egen kompost). Blommor kan inte bli biogas och sorteras därför inte som matavfall.
-
Trasig julkula
Övrigt hushållsavfall, oavsett material – kulan är en produkt och ska därför inte sorteras i insamlingen för förpackningar.
-
Trasig ljusslinga
Farligt avfall. Allt som innehåller el, batterier eller lampor ska lämnas in vid miljöboden vid en av våra återvinningscentraler.
-
Stumpar av stearinljus
Övrigt hushållsavfall.
-
Stora kartonger
Pappersförpackning. Platta till dem ordentligt för att spara plats! Vid jul brukar FTI:s återvinningsstationer snabbt bli fulla, om du har många stora förpackningar kan en sväng till Lilla Nyby eller ReTuna vara en god idé.
-
Presentsnören
Övrigt hushållsavfall.
-
Presentpapper
Sorteras som pappersförpackning.
-
Äggskal
-
-
Kan företag från andra kommuner lämna avfall på ReTuna Återvinningscentral?
Ja. Företagare betalar oavsett var de kommer ifrån.
-
Registreras jag som privatperson/företag någonstans?
Företag: Ja, företag registreras.
Privatperson: Nej, privatpersoner blir endast en siffra i besöksstatistiken.
-
Får vi slänga tryckimpregnerat virke?
Nej. Tryckimpregnerat virke räknas som farligt avfall och ska därför lämnas på Lilla Nyby.
-
Varför får jag inte komma på kvällar och helger med företagsavfall?
Dessa tider är till för att man ska kunna lämna privat avfall i företagsbil utan att bli debiterad.
-
Varför får vi inte slänga farligt avfall?
Vi har inte tillstånd att ta emot större mängder och allt ska vägas, det kan vi inte göra idag.
-
Kostar det varje gång jag åker upp på rampen?
Ja. Du betalar för varje besök. När du kör upp på rampen registreras det som ett besök.
-
Jag lånar ut min företagsbil ibland
Företaget som står för bilen blir debiterat även om någon annan kör bilen.
-
Jag ska bara fråga någonting. Måste jag ändå betala?
Parkera utanför anläggningen för att undvika att ditt företagsfordon registreras.
-
Jag ska göra ett jobb på återvinningscentralen
Kontakta personal så löser de det.
-
Jag vill ha en märkning på fakturan
För att få en märkning på fakturan är du tvungen att köra via vågen på Lilla Nyby.
-
Jag vill ha kvitto
För att få ett kvitto är du tvungen att köra via vågen på Lilla Nyby.
- Var hittar jag mer information?
-
Vad kostar det?
350 kr per besök.
-
Får jag lämna vitvaror, elektronik och ljuskällor?
Nej. Vitvaror, elektronik och ljuskällor klassas som farligt avfall och ska därför lämnas på Lilla Nyby.
-
Varför införs det ett nytt system i stället för att betala efter vikt som på Lilla Nyby?
Vi saknar våg på ReTuna. Återvinningscentralen är i första hand till för privatpersoner, och en våg för företag skulle innebära köer och längre väntetider för privatpersoner.
-
Vad betalar jag för?
Avgiften är en serviceavgift som inkluderar kostnaderna för återvinningscentralen, avläsningssystem, transport, behandling och administration.
-
Vilka debiteras?
Alla fordon som är företagsregistrerade, förutom personalleasade fordon och hyrbilar.
-
Hur gör jag med mitt privata avfall?
Vardagar kl 17-19 samt helger räknas en företagsbil som privat. Vill du lämna privat avfall på dagtid i företagsbil behöver du åka till Lilla Nyby och anmäla dig vid vågen.
-
Får jag lämna farligt avfall på ReTuna som företagare?
Nej. Farligt avfall lämnas på Lilly Nyby.
-
Kan företag från andra kommuner lämna avfall på ReTuna Återvinningscentral?
-
Frågor och svar om förpackningsförordningen
-
Vilka typer av förpackningar omfattas av förpackningsförordningen?
Alla förpackningar som omfattas av producentansvaret. För fastighetsnära insamling (FNI) handlar det om pappersförpackningar, plastförpackningar, metallförpackningar och både färgade och ofärgade glasförpackningar.
-
Vad gör kunden om de inte får plats med fler kärl på fastigheten?
Fastighetsägare är enligt förordningen skyldiga att upplåta plats för kärl, men det finns ingen skyldighet att upplåta utrymme. I teorin borde det kunna gå att dela kärl med en grannfastighet utan att det slutar vara bostadsnära eller fastighetsnära.
-
Hur ska respektive förpackningstyp sorteras?
De olika sorternas förpackningar ska sorteras upp och läggas i sina egna kärl. Ett annat alternativ är färgsortering.
-
Vad kostar det att ha sortering enligt nya förordningen?
Det kostar ingenting. Förpackningsprocucenterna står för kostnaden. Dock kan det tillkomma kostnader om det inte är rätt sorterat.
-
Vad händer om det inte är bra sorterat?
En felsorteringsavgift kommer att åläggas kunden. I dagsläget finns det inga exakta detaljer kring hur det kommer att gå till.
-
Hur får kunder ut kärl för sortering?
Vi kommer att sköta det. Kunder som behöver kärl får höra av sig till oss och vi hanterar det löpande med hjälp av våra kundsamordnare. Vi har sagt att de som har FNI idag via annan insamlare ska få förtur.
-
När kan vi börja ställa ut kärl enligt nya förordningen?
1 januari 2024. Det är först då som vi kommer att ha resurser till att börja ställa ut nya kärl.
-
Kan vi öka volymen på beställningar av kärl redan nu?
Vi kommer att föra diskussion om det under våren med företaget som levererar kärlen.
-
Kommer det mer information om förpackningsförordningen?
Ja. Vår kommunikationsavdelning kommer hålla i en stor informationskampanj som pågår under hela implementeirngen, från nu till december 2026.
-
Kommer färgsorteringen ingå i nya förordningen och blir den i så fall kostnadsfri?
Villor och fritidshus fortsätter med färgsortering som tidigare. Färgsortering till flerfamiljshus utreds fortfarande, men huvudspåret är att det inte ska tillkomma någon kostnad.
-
Var går gränsen mellan fastighetsnära och kvartersnära?
Definitionen på fastighetsnära insamling är: insamling från en fastighet där ett hushåll har avfall eller − om sådan insamling inte är möjlig med hänsyn till fastighetens utformning och belägenhet, trafiksäkerhet eller andra omständigheter − insamling från en plats i nära anslutning till en fastighet där ett hushåll har avfall.
-
Kommer alla ÅVS:er (Återvinningsstationer) finnas kvar när nya förordningen börjar gälla? Hur ser det ut i framtiden för ÅVS:erna?
ÅVS byter namn till LIP (Lättillgängliga insamlingsplatser) och går över i vår regi i januari 2024. Samtliga kommer finnas kvar från start, sen får vi se hur behovet ser ut varterfter FNI byggs ut.
-
Vilka typer av förpackningar omfattas av förpackningsförordningen?