Frågor om Fjärrvärme
Vad är fjärrvärme? Hur ansluter jag mig till fjärrvärmenätet? Här hittar du vanliga frågor och svar om fjärrvärme.
-
Vad är fjärrvärme?
Fjärrvärme innebär att en villa eller fastighet värms upp med hett vatten som transporteras dit via rör i marken från ett kraftvärmeverk. Värmen kommer alltså inte från husets egen panna eller pump utan från någonstans i fjärran, därav namnet. Genom förbränning av kvistar och flis från skogsindustrin värms stora mängder vatten upp, som sedan pumpas ut till alla villor och fastigheter som är anslutna till fjärrvärmenätet via rör i marken. I huset ansluts rören till en fjärrvärmecentral, där det heta vattnet används till att värma upp vattnet i element och kranar. Det avsvalnande fjärrvärmevattnet leds sedan tillbaka till kraftvärmeverket, där det värms upp på nytt och pumpas tillbaka ut i rören. Systemet är mycket pålitligt och stabilt.
-
Vad är driftkostnaden för fjärrvärme?
Vårt fjärrvärmepris för privatpersoner består av en fast årsavgift och ett rörligt energipris.
Här kan du läsa mer, beräkna din fjärrvärmekostnad och se aktuella fjärrvärmepriser.
-
Hur mycket kostar det att ansluta min villa till fjärrvärme?
Anslutningsavgiften avser kostnaden för anslutningen mot vårt fjärrvärmenät. Förutom anslutning erbjuder vi en fjärrvärmecentral med reglercentral ECL 310, där du enkelt ställer in önskad inomhustemperatur. Den kan även styras via din telefon eller dator.
Här kan du läsa mer om aktuella anslutnignsavgifter och hur det går till att ansluta din villa till fjärrvärmenätet.
-
Hur ansluter jag min villa till fjärrvärme?
Att ansluta sig till fjärrvärme är varken krångligt eller dyrt. Villor som redan har fjärrvärmerör installerade i närheten har störst möjlighet att ansluta sig. Även villor i områden där fjärrvärme inte finns idag kan vara aktuella för fjärrvärme, men då krävs det oftast att flera grannar ansluter sina hus samtidigt. Kontakta gärna vår kundservice på 016-10 60 60 eller kundservice@eem.se för mer information om möjligheterna att ansluta din villa.
Här kan du läsa mer om vilka villor som kan anslutas och hur det går till.
-
Hur vet jag att min fjärrvärmecentral fungerar som den ska?
Driftsäkerheten på en fjärrvärmecentral är mycket hög, men vill du vara säker på att centralen är korrekt inställd och inte kostar dig onödiga pengar kan du teckna ett trygghetsavtal. Då sköter vi servicen åt dig. Vid ett servicebesök går vi tillsammans igenom dina inställningar och kontrollerar att allt fungerar som det ska. Skulle något behöva fixas till ger vi förslag på åtgärder och måste några delar bytas ut får du rabatt på reservdelarna. Mellan servicebesöken finns vi tillgängliga på telefon för frågor och funderingar. Och skulle olyckan mot förmodan vara framme är vår personal redo att kostnadsfritt rycka ut dygnet runt, årets alla dagar. Tryggt och säkert med andra ord.
-
Min fjärrvärmecentral börjar bli gammal, vad gör jag?
När din fjärrvärmecentral börjar närma sig 20-årsåldern eller visar tydliga tecken på att fungera dåligt kan det vara läge att byta till en ny, innan den gamla går sönder och du står utan värme. Vi hjälper dig hela vägen.
Här kan du läsa mer om hur bytet går till och skicka in en intresseanmälan.
-
Det är kallt i mitt hus, vad gör jag?
På vår driftinformationssida får du löpande information om planerade och plötsliga avbrott som kan påverka din värme- och varmvattentillförsel. Är det inget avbrott i ditt område? Börja med att felsöka din fjärrvärmecentral.
-
Ny prismodell för fjärrvärme överlappar med tidigare prisjustering
-
Vad har hänt?
EEM har oavsiktligt planerat att justera priserna två gånger under innevarande år, vilket strider mot våra allmänna villkor. Vi kommer därför att åtgärda detta.
-
Varför har det hänt?
Vi har under ett par år arbetat med en ny prismodell för fjärrvärme. Den är menad att göra priset på fjärrvärme mindre beroende av vädret från år till år. Vår tanke är att den ska vara en mer kundvänlig prismodell som dessutom ger bättre möjligheter att påverka sina fjärrvärmekostnader. Tidigare i år bedömde vi att vi både systemmässigt och planeringsmässigt var redo att införa den nya prismodellen. Vi såg detta som ett sätt att öka kundvärdet för fjärrvärmen och räknade inte med att även en ny prismodell är en prisjustering. Detta innebär att den nya prismodellen skulle överlappa med den prisjustering som gjordes den 1 januari 2023 (2 % höjning för fast- och effektpris samt 3 % på energipriset).
-
Vad gör EEM åt detta?
I detta läge behöver vi välja mellan de två prispåverkande justeringarna vi planerat att göra. Vi väljer det vi anser vara det mest kundvänliga alternativet – den nya prismodellen. Detta innebär att vi kommer att kreditera de prishöjningar som gjordes den 1 januari.
-
Hur mycket pengar rör det sig om?
Det varierar såklart från kund till kund, men för en typisk villakund rör det sig inte om så mycket pengar, strax över 100 kronor för januari och februari sammanlagt. Dessa pengar kommer att dras av på den faktura som ska betalas i april.
-
Påverkas samtliga fjärrvärmekunder?
I princip, ja. Alla kunder som påverkas både av prisjusteringen den 1 januari och den nya prismodellen kommer att få pengar tillbaka för den första prisjusteringen.
-
Hur kommer det sig att vi inte upptäckt detta tidigare?
Vi har varit ivriga att nå ut med vår nya prismodell och reflekterade helt enkelt inte tillräckligt kring de allmänna villkoren. Enligt våra kalkyler innebär den nya prismodellen inte några ökade intäkter för oss. Snarare är den mer förutsägbar för både oss och kund. Däremot påverkas ju kunder olika av den, så för vissa kunder blir det aningen dyrare och för andra lite billigare. Våra allmänna villkor gäller alla justeringar som kan påverka priset för kunden, och det missade vi.
-
Vad har hänt?