Frågor om elnät
Vad är elnätsavgift? Och hur får jag igång elen? Här hittar du vanliga frågor och svar om elnät.
-
Frågor och svar om HAN-porten
-
Varför finns det en HAN-port på elmätaren?
Porten, som också kallas för kundport eller kundgränssnitt, är ett myndighetskrav. Senast år 2025 ska alla mätare i Sverige ha porten. Porten tillåter kunden att i nära realtid ta ut määtvärden om sin egen elanvändning.
-
Vad kan HAN-porten användas till?
Porten används för att kunden ska kunna ta ut nära realtidsvärden från elmätaren. Det kan vara intressant för en kund att följa sin nuvarande förbrukning och/eller strömmar och spänningar. Kunder kan ha egna system där den här typen av värden läses in, lagras och används för t.ex. optimering av sin energianvändning. Det finns redan produkter ute på marknaden som använder sig av HAN-portar på elmätare och det är en marknad som förväntas att växa.
-
Vilken data kan du som kund läsa ut?
Parametrar som man du kan ta ut via HAN-porten är:
- Timvis ackumulerad import och export av både aktiv och reaktiv energi
- Momentan aktiv och reaktiv effekt åt båda riktningar trefasigt eller varje fas för sig
- Momentan spänning per fas (RMS)
- Momentan ström per fas (RMS)
-
Var kan jag hitta produkter för att ansluta HAN-porten?
EEM erbjuder idag inga produkter till HAN-porten. Du kan leta och efterfråga produkter på den öppna marknaden. Porten som EEMs elmätare har är av öppen standard utformad efter den svenska branschrekommendationen.
-
Vilken typ av kontakt är det?
Kontakten är ett modularuttag av typen RJ12.
-
Vilken standard följer HAN-porten?
Alla nya elmätare från EEM följer aktuell version av ”Branschrekommendation för lokalt kundgränssnitt för elmätare” utgiven av Energiföretagen Sverige. Tillverkaren av elmätaren implementerar förändringar i portens konfiguration vartefter branschrekommendationen ändras. Senaste version ska gå att hitta på Energiföretagens webbsidor. Tillverkarens förändringar kan dröja månader före implementering.
-
När kan jag börja använda HAN-porten?
Porten finns tillgänglig så snart du fått en ny elmätare av märket Aidon. Innan du kan läsa av data ur den behöver porten aktiveras av EEM. Aktiveringen sker endast på kundens begäran. Du kan höra av dig till vår kundservice för att få hjälp med aktivering.
-
Jag har anslutit en kompatibel utrustning men jag får inte ut någon data
Porten är i normalläget inaktivt och måste aktiveras av EEM. Aktivering sker fjärrstyrt och utan kostnad. Du kan höra av dig till vår kundservice för att få hjälp med aktivering.
-
Kostar det någonting att använda HAN-porten?
Nej, användning av porten erbjuds utan kostnad. Eskiltuna Energi och Miljö har heller inga avgifter för aktivering eller inaktivering av porten.
-
Vem kan läsa av data från porten?
Myndighetskravet säger att porten ska vara inaktivt om den nuvarande kunden inte har begärt aktivering av den. Du som kund har ansvar för att endast behöriga har åtkomst till en aktiverad port. När kunden begär inaktivering, flyttar från adressen eller att nätavtalet av annan anledning avslutas är det EEMs ansvar att porten inaktiveras igen tills nästa kund begär aktivering.
-
Är det endast via HAN-porten jag kan se min elanvändning?
På Mina sidor kan du se historia på våra inlästa mätvärden för din anläggning. Från och med att Eskilstuna Energi coh Miljö installerat den nya elmätaren från Aidon så kan du på Mina sidor se mätvärden per timme, även om det inte var så tidigare för dig. Du kommer enkelt åt Mina sidor med inloggning via t.ex. Mobilt Bank-ID. Nytt också efter mätarbyte är att du kommer på din nästa faktura se ditt högsta effektuttag per månad, alltså mätvärdet för den timmen på månaden som du använde som mest el.
-
Hur är det med säkerheten med porten?
Vad gäller elsäkerheten så leds ingen farlig ström genom porten. Vad gäller datasäkerhet så är endast envägskommunikation möjlig genom porten. Man kan alltså endast läsa av information ur elmätaren, inte ladda upp information in i elmätaren genom porten. Enligt myndighetskrav så får inte porten vara aktiverad förutom när kunden med nätavtal för anläggningen med just den elmätaren har begärt aktivering. En aktiv port har kunden själv ansvar för att begränsa fysisk åtkomst till.
-
Varför finns det en HAN-port på elmätaren?
-
Frågor och svar om effektoptimering
-
Vad är kapacitetsbrist?
När elnäten inte har plats för mer effekt uppstår kapacitetsbrist. Det går att jämföra med trängsel på en väg - för många bilar samtidigt gör att det blir stopp. För att få bukt med trängseln kan man tänka sig olika lösningar. Man kan bygga en större väg eller försöka välja andra tider att köra på vägen. Att bygga nya vägar, eller elnätsledningar, är dyrt. Notan står vi alla för, genom elnätsavgiften.
-
Vad är effekt?
Effekt är ett mått på styrkan i ett system. Om en bil inte orkar köra upp för en backe är motorn för svag. Den ger inte tillräcklig effekt. Effekt anges i enheten watt (W).
-
Vad är effektbrist?
Effektbrist är när efterfrågan på el vid en viss tidpunkt är större än den el som kan tillföras. När våra elproduktionsanläggningar inte kan producera tillräckligt mycket effekt för att täcka konsumenternas behov uppstår effektbrist.
-
När uppstår effektbrist?
Effektbrist i elsystemet uppstår om elnätet blir överbelastat, till exempel om några stora kraftverk plötsligt får driftavbrott, och elanvändningen samtidigt är stor. Effektbrist kan också uppstå på grund av att det blir riktigt kallt samtidigt som industrin går för fullt, vilket ökar elbehovet.
-
Vad gör man åt nätkapacitetsbrist?
Olika lösningar finns. Den ena är att bygga ut och förstärka elnätet. Den andra är att minska behovet av att förstärka elnätet, genom smartare elanvändning. Vi tror på en kombination. Att bygga ut elnäten är kostsamt och ger miljöpåverkan, därför är det viktigt att vi alla hjälps åt med att ändra vårt elanvändningsmönster.
-
Varför är detta en aktuell fråga för oss i Mälardalen?
Mälardalen är en expansiv region där elbehovet ökar. För att Mälardalen ska kunna utvecklas med nya företagsetableringar, fler jobb och invånare krävs god tillgång till el. Ett exempel är Eskilstuna Logistikpark, vilket är ett område där det tidigare inte funnits särskilt stort elbehov och elnätet är anpassat efter det. Nu ser vi flera industrier, exempelvis serverhallar, som vill etablera sig i Eskilstuna Logistikpark. Dessa företag har stort elbehov. Även befintliga företag utvecklas, vill ställa om till mer hållbar produktion och behöver därför mer el. Detta gör att kraven på elnätet höjs.
-
Varför ökar efterfrågan på el?
Samhället befinner sig i en omställning för att bli mer hållbart. Vi ersätter bensin och diesel med el, till personbilar, bussar och lastbilar. Produktionen inom stålindustrin ställs om från fossil energi till el. Nya typer av verksamheter som exempelvis datacenter behöver mycket el. Samtidigt ökar våra krav på komfort, vi vill ha "smarta hem", vilket kräver ny teknik som är elberoende.
-
Vad kan följderna av kapacitetsbrist bli?
Hämmad samhällsutveckling. Elnätsföretag tvingas skjuta större anslutningar, som exempelvis elintensiva industrier, på framtiden. Detta har redan hänt på Gotland, där man är beroende av en enskild ledning till fastlandet.
Elnäten kan fördyras i onödan om det blir tvunget att bygga ut näten. Med gemensamt ändrat användningsmönster behöver vi inte göra de investeringarna.
-
Vad kan jag som privatperson göra?
Det handlar om att ändra användningsmönster. Vi behöver undvika att ”göra allt på en gång”. Effekttoppar uppstår när många använder alla sina hushållsapparater samtidigt, duschar/badar och laddar elbilar. Sprid ut elanvändningen!
· Har du tvättmaskin och diskmaskin hemma? Kolla om de har funktion för tidsinställning. I så fall, styr bort användningen från de tider då effekttoppar är vanliga, särskilt kl 17-19.
· Om du har en elbil som ska laddas – använd smarta funktioner för att undvika laddning vid effekttoppar. Inom snar framtid ser vi fler nya tekniska lösningar för att underlätta styrning av elanvändning. Följ teknikutvecklingen, är vårt bästa tips!
-
Vad är kapacitetsbrist?
-
Frågor om mätarbytet
-
Jag ska bygga/riva mitt fritidshus och bygga nytt – kan ni byta min mätare senare?
Så länge du använder el behöver vi enligt lag mäta din användning. Under byggtiden kan vi rekommendera dig en tillfällig elanslutning, i vardagligt tal kallad för ”byggström”, som du kan använda dig av tills den nya elanläggningen är på plats. En formell föranmälan av en auktoriserad elinstallation krävs för att få en tillfällig elanslutning.
Däremot kan vi inte anpassa vår utrullningsplan för mätarbytet till enstaka kunder då utrullningsplanen är mycket snabb.
-
Blir det någon skillnad på mina fakturor efter bytet?
Skillnaden på din faktura från elnät blir att månadens högsta uttagna effekt kommer att presenteras. På det tas dock ingen avgift ut. Högsta uttagna effekt är uppmätt den timmen i månaden som du har använt mest el.
Att följa upp högsta uttagna effekt kommer att vara viktigt i framtiden när elbehovet i Sverige växer och elproduktionen blir mer varierad. Den nya raden på fakturan blir en referens för din elanvändning.
-
Vad händer med de gamla mätarna?
De gamla mätarna skrotas och de ingående komponenterna skickas på återvinning.
-
Hur länge håller de nya mätarna? När byter ni mätarna nästa gång?
Dagens elektroniska mätare ska jämställas med annan hushållselektronik vars tekniska livslängd brukar räknas till cirka 10–15 år.Det finns idag inga krav på att byta ut mätarna tidigare. Under den period som mätarna sitter på plats kommer stickprov att göras för att kontrollera mätarnas funktionalitet, vi meddelar de kunder som berörs.
-
Min elmätare sitter inne – bör jag flytta ut den?
Det är okej att mätaren sitter inne, även om det är enklare för alla parter om den sitter ute. Vi rekommenderar starkt att nya villaanläggningar sätts upp med mätare i ett skåp på tomtgräns. Som fastighetsägare är du fri att flytta på din mätarplats. Detta ska i så fall göras av en auktoriserad elinstallatör som gör en formell föranmälan om detta till oss.
-
Vem äger fjärrvärmemätaren?
Precis som för elmätaren är det vi som äger mätaren, du som kund äger mätplatsen.Som fastighetsägare ansvarar du alltid för din fjärrvärmeanläggning. Mätarplatsen ägs alltså av fastighetsägaren och syftar till att ge en plats åt fjärrvärmeföretaget att sätta upp mätning. Själva fjärrvärmemätaren tillhör elnätsföretaget och kostnaden för drift och förnyelse av mätaren tas ut genom ordinarie fjärrvärmeavgifter.
-
Vem äger elmätaren?
Det är vi som nätägare som äger mätaren, du som kund äger mätplatsen.Som fastighetsägare ansvarar du alltid för din elanläggning. Mätarplatsen ägs alltså av fastighetsägaren och syftar till att ge en plats åt elnätsföretaget att sätta upp mätning. Själva elmätaren tillhör elnätsföretaget och kostnaden för drift och förnyelse av mätaren tas ut genom ordinarie elnätsavgifter.
-
Vilka byter el- respektive fjärrvärmemätare?
Vi har anlitat Eltel Networks AS för att genomföra mätarbytet. För att du ska känna dig trygg i att det verkligen är Eltels montörer du möter är alla montörer utrustade med ett ID-kort märkt med både Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö och Eltels logotyper. Även bilarna kommer att ha båda loggorna.
-
Vad gäller om min elmätare sitter inomhus?
Om din elmätare sitter inne i din bostad måste du vara hemma vid mätarbytet. Bytet tar cirka 15 minuter och du kommer får en bokad tid ett par veckor innan det är dags att byta elmätare.
-
Jag behöver byta min bokade tid?
För att byta tid kontaktar du Eltel som utför mätarbytet på uppdrag av oss. Kontakta Eltels kundservice på 016-201 60 25.
-
Jag har fått information att ni ska byta min mätare – vilken tid kommer ni till mig?
Cirka 2 veckor innan bytet får du ett brev med förslag på tid för mätarbytet. Du får bara en specifik tid om din elmätare sitter inne i bostaden eller annat stängt utrymme. Sitter din elmätare tillgänglig utan att du behöver vara hemma får du veta vilken vecka vi kommer till dig. Efter utfört mätarbyte lämnar vi ett kort i din brevlåda.
Om du inte får en bokad tid trots att du vet att din elmätare sitter inomhus, eller i annat stängt utrymme, kan du kontakta Eltels kundservice på 016-201 60 25 för att boka en tid för mätarbyte.
För fjärrvärmemätarna kommer alla byten att bokas eftersom alla värmemätare sitter inomhus.
-
Kan vårt barn vara hemma för mätarbytet istället för vi vuxna?
Det räcker inte att bara ett barn är hemma vid bytet. När vi ska byta el- eller värmemätare inne hos dig måste en person över 18 år vara hemma.
-
Hur vet jag att ni bytt min elmätare om jag inte måste vara hemma?
Efter att vi bytt din elmätare lämnar vi ett kort i brevlådan med information om din nya mätare.
-
Hur lång tid tar bytet?
Bytet av elmätare tar cirka 15 minuter och under den tiden kommer du inte ha någon elektricitet i din fastighet. Bytet av fjärrvärmemätaren tar cirka 30 minuter och under tiden kommer värmen vara avstängd.
-
Behöver jag vara hemma vid mätarbytet?
Beroende på vilket mätarbyte som ska göras och hur du bor kan du behöva vara hemma vid mätarbytet. Du får, oavsett om du bor i lägenhet eller villa och om du behöver vara hemma eller inte under mätarbytet, ett mätarkort av oss efter bytet av elmätaren.
Om du bor i lägenhet med elmätaren inne i din lägenhet: Då behöver du vara hemma vid elmätarbytet och du kommer att få en tidsbokning skickad till dig.
Om du bor i lägenhet med elmätare i trappuppgång eller källare: Du behöver inte vara hemma vid mätarbytet. Vi kommer däremot att informera om att mätarbytet ska ske via lappning i trappuppgång. Under tiden vi byter din elmätare kommer din lägenhet vara strömlös.
Om du bor i villa med elmätaren i mätarskåp utomhus: Du behöver inte vara hemma under mätarbytet, bara se till att det är fri väg fram till mätarskåpet. Du kommer få tidsbokningskort och vi kommer lämna ett mätarkort som visar att vi varit hos dig och bytt mätare.
Om du bor i villa och har elmätaren inne i bostaden: Du behöver vara hemma under mätarbytet för att släppa in oss i bostaden. Se till att det är fritt runt mätarplatsen. Besöket tar 15 minuter och du kommer att få förslag på tid cirka två veckor innan.
Om du har fjärrvärme och bor i villa: Du behöver vara hemma vid bytet av fjärrvärmemätaren då den sitter inomhus, ofta intill fjärrvärmecentralen. Se till att det är fritt runt mätplatsen när vi kommer. Besöket tar cirka 30 minuter och du kommer få en bokad tid cirka två veckor innan.
-
Behöver jag förbereda något innan bytet?
Tänk på att se till att mätaren är tillgänglig och att det inte är något i vägen för mätaren. Vi kommer läsa av din mätare innan mätarbytet och även dokumentera din mätplats. Du som fastighetsägare ansvarar för att mätplatsen (där mätaren är placerad) är godkänd och vi ansvarar för och äger elmätaren.
-
Varför kan ni inte byta både el- och fjärrvärmemätare samtidigt?
Bytet av elmätare utförs av en elektriker och bytet av fjärrvärmemätaren utförs av VVS-installatör. Vi har olika antal kunder med elmätare respektive fjärrvärmemätare och bytet utförs av olika arbetslag, vilket medför att vi inte kan byta el- och fjärrvärmemätaren samtidigt.
-
När byter ni min mätare?
Arbetet med mätarbyten kommer pågå under flera år. Vi kommer byta cirka 48 000 mätare i Eskilstuna. Mätarbytet kommer pågå i flera etapper i olika områden. Du kommer få information i god tid innan vi byter din mätare.
De kunder som har både el- och fjärrvärmemätare kommer få två byten vid två olika tillfällen.
Innan bytet kommer du att få ett brev med information om mätarbytet. Därefter kommer du att få ett en tidsbokning ungefär 2 veckor innan vi planerar att komma hem till dig. Besöket tar cirka 15–30 minuter.
-
Hur vet jag när ni ska byta min elmätare eller fjärrvärmemätare?
Alla kunder kommer i god tid innan mätarbytet få information om bytet per brev. För fjärrvärme- och elmätare som sitter inomhus eller i annat stängt utrymme kommer en tid att bokas. För mätare som sitter tillgängliga, exempelvis utanpå huset, kommer vi att byta utan en bokad tid. Du får en tidsbokning för när vi planerar att byta din mätare, men du behöver inte vara hemma.
-
Vilka elmätare byter ni till?
Elmätarna är från Aidon och värmemätarna är från Landis+Gyr.
Regeringen har fastställt nya funktionskrav som elmätare ska kunna uppfylla senast 2025. De sju funktionskraven handlar om mätning av olika storheter och riktningar, tillgång till kundport, fjärravläsning av mätaren, att mätningen ska kunna rapporteras varje kvart, att mätaren ska registrera strömavbrott, fjärruppdateringar av mätarens mjukvara samt att mätaren ska ha en brytfunktion. Aidons mätare kommer dessutom att kunna mäta elkvalitet samt fler storheter än vad som efterfrågas. De extra parametrarna avser vi använda för att ytterligare höja service och kvalitet på eldistributionen i elnätet.
-
Ska jag betala för bytet av mätare?
Som kund betalar du ingen separat avgift för bytet av mätare. Kostnaden för bytet är medräknad i elnätstaxan och i priset för fjärrvärme.
Vad innebär det ”att kostnaden för bytet är medräknat i elnätstaxan och priset för fjärrvärme”? Hur ser det ut med framtida höjningar?
Det är många saker som spelar in i ändringar av elnätsavgifterna. Mätarbyte har varit en förutsedd kostnad och har därför varit medräknad i avgifterna under lång tid och ska inte påverka elnättaxans storlek framöver så långt som vi kan se idag.
-
När byter ni mätarna?
Arbetet med elmätarbytet kommer starta under 2020 i Eskilstuna och pågå i flera etapper och i huvudsak vara klart till slutet av 2022. Vissa kunder med större förbrukning kan komma att få sin mätare bytt under 2019. Eventuellt kommer även vissa hushållskunder få sin mätare bytt under 2019. Totalt ska cirka 48 000 elmätare bytas ut. Bytet av fjärrvärmemätarna kommer börja under hösten 2019 och pågå till juni 2021.
-
Varför ska ni även byta fjärrvärmemätare?
Idag skickar fjärrvärmemätarna in sina mätvärden via samma kommunikationsvägar som de nuvarande elmätarna. Inrapporteringsvägarna för fjärrvärmemätarna förändras på grund av elmätarbytet. Det leder till att vissa fjärrvärmemätare kommer att behöva bytas tidigare än beräknat. Övriga värmemätare byts enligt ordinarie revisionstakt på 10 år.
-
Varför ska elmätarna bytas ut?
I september 2018 tog regeringen beslut om krav på nya funktioner i elmätarna. För att leva upp till lagkravet innebär det att alla elnätsföretag i Sverige behöver byta ut eller uppdatera sina elmätare innan år 2025. Vi kommer att byta ut alla elmätare och arbetet kommer ske i flera etapper. Majoriteten av de mätare som är uppsatta idag är i slutet av sin tekniska livslängd och kraven på nya funktioner i mätarna stämmer bra in i det normala revisionsintervallet.
-
Jag ska bygga/riva mitt fritidshus och bygga nytt – kan ni byta min mätare senare?
-
Varför är det prisskillnad på fasta delen mellan villa och lägenhet?
Lägenheter delar på en servis, det går eftersom de oftast har en lägre förbrukning. En villa upptar servisens hela kapacitet, medan lägenheter delar på kapaciteten (kallas sammanlagring).
-
Jag ska köpa hus men är osäker på elen i den?
Det är inte alltid det ingår i en vanlig bostadsbesiktning därför kan det vara bra att anlita någon som besiktigar elinstallationerna.
-
Vem ansvarar för elen hemma hos mig?
Det är du själv som har ansvar för dina elektiska apparater; att de är hela och används på rätt sätt. Läs gärna våra tips om elsäkerhet.
-
Jag misstänker att min elmätare går fel, vad ska jag göra?
Vi kan byta mätaren och skicka in den gamla för kontroll. Om inget fel upptäcks, står du som kund för den extra kostnaden.
-
Jag såg ett elskåp stå öppet, antagligen vandaliserad, borde jag göra något?
Vi är tacksamma om du hör av dig till oss på nummer 016-10 60 60 och väljer Felanmälan eller mejla kundservice@eem.se
-
Varför måste jag betala inflyttningsavgift?
När du flyttar medför det administrativt arbete som ska betalas av dig som flyttar och inte av kundkollektivet (alla andra).
-
Hur får jag igång elen?
Jag flyttar till en lägenhet där ni är nätägare. Behöver jag göra något för att starta elnätsavtal, eller sätts det igång automatiskt? Elhandelsavtal har jag redan ordnat.
Du måste göra en flyttanmälan för att få ström till din nya lägenhet och det gör du enklast på vår hemsida eller ring Kundservice: 016-10 60 60