Till sidans huvudinnehåll

Frågor och svar om elbilsladdning

Här hittar du de vanligaste frågorna om att ladda hemma, grön rot och installation av laddbox.

Ladda hemma

Den snabbaste och mest säkra laddningen får du med en laddbox. Att ladda elbilen från vanliga vägguttag kan leda till överhettning då elinstallationer inte klarar belastningen av en så hög strömstyrka någon längre tid och är därför något Elsäkerhetsverket avråder ifrån. En laddbox har inbyggda säkerhetsfunktioner och kommunicerar med bilen så att elen bara är påslagen när bilen är korrekt ansluten, annars bryts den. Den kommunikationen saknas mellan vanligt vägguttag och elbilen. 

Med en laddbox laddar du tryggt och säkert då laddboxen har inbyggd aktiv säkerhet. Det innebär bland annat att kabeln inte är strömförande förrän alla kontakter är ihopkopplade. Först då börjar laddboxen och bilen tala med varandra. Om allting står rätt till kommer laddningen att starta.

Om något skulle ske under laddprocessen, exempelvis att en kontakt blir onormalt varm, så kommer laddboxen att stoppa laddprocessen för att förhindra eventuella olyckor.

En smart laddbox är uppkopplad laddbox och visar bland annat förbrukning och statistik. 

Med dynamisk lastbalansering kan laddboxen ha koll på hur mycket el som används i resten av ditt hem och kan därför i realtid anpassa hur mycket el som används till att ladda din bil. Samtidigt kan du använda den kapacitet du har i huset på ett mer effektivt sätt, så att bilen laddar snabbare – utan att huvudsäkringen löser ut eller att du behöver uppgradera ditt elnätsabonnemang.

Att ladda en elbil i ett vägguttag drar lika mycket som att köra fyra dammsugare i åtta timmar eller att ladda 750 mobiltelefoner samtidigt i åtta timmar, i samma vägguttag.

Detta överbelastar vägguttaget och ditt elsystem i hemmet, vilket kan leda till att proppen går eller att vägguttaget blir överhettad. I värsta fall kan det leda till brand. Att ladda i eluttag är endast för nödladdning. 

För installation av laddbox i villa räcker det att du har en huvudsäkring på 16 A.

Normalt drar en elbil cirka 2 kWh per mil. 1 kWh ligger på cirka 1,25 kronor för semisnabb laddning (laddbox hemma).

Priserna för publik semisnabb laddning hittar du här.

Tiden det tar att ladda är beroende på vilken effekt laddboxen är inställd på, hur många faser din bil kan ladda med samt bilbatterikapacitet i kWh. Genom att dela batterikapaciteten (kWh) med laddeffekten (kW) får du ut den uppskattade tid som det tar att ladda. 

Om du bor i lägenhet och vill ha en laddbox behöver du kontakta styrelsen i bostadsrättsförening eller hyresvärd. 

Installation av laddbox

Fast installation innebär att laddboxen installeras direkt i fastighetens elcentral/gruppcentral. Detta får endast göras av en behörig installatör.
Installationen kan aldrig göras på en trefashandske/trefasuttag. 

I ett vanligt hushållsuttag laddar man på 1 fas med 10 Ampere, det vill säga cirka 2,2 kW. Effekten i laddboxen är framförallt beroende av hur laddboxen installeras och hur mycket effekt bilens ombordladdare kan ta emot. Installationen av laddboxen i hemmets elcentral kan ske på 1 eller 3 faser och laddboxen ställs då in för 1-fas respektive 3-fas-laddning med amperestyrka mellan 10 A och 32 A. Vid en installation på 1 fas blir exempelvis den maximala laddeffekten 3,7 kW med 16 A. Vid en installation på 3 faser blir den maximala laddeffekten 11 kW med 16 A och upp till 22 kW med 32 A. I dagsläget kan många laddbara bilar enbart ta emot 3,7 kW. 

Huvudcentralen sitter oftast i fasadmätarskåpet på husets utsida. Här sitter din mätare och fastighetens huvudsäkring. Härifrån matas huset med el som fördelas via din undercentral, även kallad gruppcentral, proppskåp eller helt enkelt elcentral. Detta är bostadens elektriska hjärta och finns placerad inomhus. 

Du kan placera laddboxen både ute och inne exempelvis på fasad, inne i carport eller garage. 

Familj som åker bil

Ladda på stan

Hitta enkelt laddstation både i Eskilstuna och i resten av Sverige via Mer Sweden's app.